Revisjonshistorikk [tilbake]

Bilbransjen lever og ånder for en ting: tjene (mest mulig) penger! En del av dette spillet er at man gjerne vil tjene penger på en bil mange ganger: både når man selger den som ny, når man har den inne til service...forhåpentligvis napper kunden på påstandene om at "merkeverksted" og "originaldeler" er best...og ikke minst...når kunden får lyst på ny bil! Dette med bruktbiler er en virkelig høydare, man tar utgangspunkt i en påstått gjennomsnittspris der man allerede har bakt inn et betydelig beløp for nedskrivning for det du har "brukt opp" av bilens verdi...nedskrivning.

Men det er ikke nok, man gjør også fradrag for hele gullrekka: "nødvendige påkostninger", garantikostnader, "klargjøring" osv osv....og endelig "fortjeneste". For din mors bil kommer det enda et "fratrekk" inn i bildet: den har ikke lenger fabrikkgaranti. Da vil man ha enda litt å gå på, alternativt kommer bilen til å gå videre til en oppkjøper...man vil ikke selge den videre selv. Dette er i et nøtteskall forklaringen på at et "tilbud" i forbindelse med innbytte ofte oppleves som lavt. Nå sier du ikke noe om alder, verken på bilen eller din mor. Når min mor var mellom 50 og 70 kjørte hun typisk fra 50.000 i året og nedover ettersom hun ble eldre....dersom din mor er av samme kaliberet snakker vi om en relativt ny bil.

Om hun er mer av den vanlige sorten, gjerne i jobb ennå, snakker vi kanskje 15-20.000 i året. Da begynner bilen å bli noen år. Nå er det ikke mange V60 D4 der ute, men noen er det...nok til å gi deg en antydning om hvor prisnivået ligger i markedet. Ved privat salg vil naturlig nok prisen ligge noe lavere enn hos forhandler, men man skal ikke la seg drite på nesa for å bli "kvitt" en god bil....da ville jeg heller solgt bilen privat....alternativt innhentet tilbud hos flere forhandlere, gjerne også vurdert et annet merke enn Volvo. En annen løsning er selvfølgelig å beholde den bilen man har....det er jo en gild bil, og du skal ikke se bort fra at hun kan få et atskillig rimeligere bilhold ved å ta service og vedlikehold hos et velrenomert, autorisert tredjepartsverksted fremfor å bruke merkeverkstedet. Om bilen får jevnlig understellsbehandling kan en V60 holde i mange, mange år. Bare en tanke: jeg er av den sorten som mener at en god bil bare blir bedre med åra. Forutsetningen er at man tar godt vare på den, og beholder man den, ja da høster man "gevinsten" av godt vedlikehold selv....fremfor å bokstavelig talt gi det bort ved et ugunstig innbytte. Verdt å tenke nøye gjennom, eldre mennesker kjører med vett og behandler bilene sine på en god måte.

Antall visninger