Revisjonshistorikk [tilbake]

Kul og morsom bil du har sett på der. Men her MÅ du være litt OBS!

Dessverre har det vært veldig mye kluss med disse motorene, både 1,2- og 1,4-literene. Motorer som for øvrig finnes i mange biler, slik som VW Polo, Golf, Passat og Tiguan samt i Audi A1 og A3 og Skoda Fabia, Yeti og Octavia.

Det er registerkjedet som er roten til det vonde her. Det som skjer, er at kjedet etter en tid blir noe strukket. En hydraulisk strammer skal spenne kjedet slik at dette ikke blir noe problem. Men denne strammeren er en svakhet i disse motorene og det har skjedd mer enn én gang at selve registerkjedet har røket. Da snakker vi fullt havari med ventiler i stempeltoppene og motorbytte som løsning. Noe som fort kommer opp i 100.000 kroner. Altså det samme som du må betale for en slik bil nå.

I USA kjørte VW en tilbakekallings-kampanje på dette da problemet ble oppdaget, men ikke i Europa. Mange biler har havarert – og flere kommer det til å bli...

Det er heller ikke så lett å oppdage dette før det er for sent. Men rakling fra motoren ved kaldstart er et typisk symptom på at noe er galt.

Mange har allerede fått ny motor også, men sjekk nøye hva som er gjort og ikke gjort. Før du kjøper.