Revisjonshistorikk [tilbake]

Å kjøre på høyest mulig gir og lavest mulig turtall innebærer ikke at man skal presse livskiten ut av motoren....de problemen du nevner....oppstår blant de som ikke har fått med seg dette. Jeg har selv kjørt en håndfull VW D hhv TDI opp gjennom årene lenger enn langt, uten noensinne å oppleve problemer whatsoever....selv om jeg har en kjørestil som nok er litt "traktorprega". Uten å gå inn i en lang polemikk, min Passat TDI rulla 485' med original clutch....hadde nok lett kjørt den en million med samme clutch om ikke bilen hadde blitt smadret. Det dreier seg om å kjøre med hodet, for meg som har hatt et kjøremønster med si mer enn 95 % langkjøring går det av seg selv.

At clutch....svinghjul....girkasser....drivakslinger osv ryker på null komma null for enkelte, har dels med idiot-kjøring å gjøre, dels total mangel på grunnleggende vedlikehold...og i noen tilfeller...chip-tuning.....hadde nær sagt garasjetrimming. Spesielt det siste er å tigge om trøbbel! At også VAG har hatt produksjonserier med iboende feil, er en helt annen historie. Men der som ellers, den som setter seg inn i kjente problemer med bilen sin, kan ofte finne løsninger før det ender med havari. Endelig skal det tilføyes at enkelte drivlinjer med DSG har hatt svinghjulsproblemer hhv problemer med "clutchen" i DSG-kassa. Å skifte et svinghjul ved typisk 150' kjørte km er ikke noe stort problem. Dette med DSG-kassa er verre, men ikke overraskende, dette skyldes ofte trimming...selv om eieren ikke alltid vil innrømme det. Dette med lave turtall er definivt ikke årsaken ved automatkassene, alle VW med DSG som jeg har prøvd opp gjennom åra, girer på en måte som opprettholder et fornuftig turtall.