Revisjonshistorikk [tilbake]

Nå er det jo vinter, iallefall på kalenderen, og en dieselmotor har lite spillvarme. En konsekvens er at det ikke alltid er enkelt å oppnå normalt driftstemperatur på vinteren. Typisk står nåla rundt 90 grader på de fleste biler, med en dieselbrenner vil du kunne oppleve at den såvidt kommer dit. Når du kjører, har du hele tiden variabelt "pådrag", ergo varierer også motortemperaturen og i neste rekke kjølevæsketemperaturen. Da skal naturlig nok også temperaturnålå gå nedover.

Om du ikke ser noen umiddelbar sammenheng mellom utetemperatur / motorbelastning, kan det ogås være at du har en termostat som ikke oppfører seg helt optimalt. En termostat er for alle praktiske hensyn, en av/på sak, men dersom termostaten f.ex er defekt og står helt eller delvis åpen, vil du med en dieselbrenner få et enda mer markant problem med å opprettholde normal driftstremperatur på vinterstid. Om du opplever vesentig mer temperaturvariasjon enn tidligere, kan årsaken ligge her. Det kan selvfølgelig også være andre ting, men da går temperaturen normalt sett opp, ikke ned, og du har andre problemer i tillegg.