Revisjonshistorikk [tilbake]

I og med at du har kjørt tysk kvalitet en stund, er det overveiende sannsynlig at du vil bli mer fornøyd med Tiguan eller f.ex Skoda Yeti fremfor et japansk alternativ. Her vil Yeti helt klart gi deg mest bil for pengene: et særegent utseende gjør den lite attraktiv for mange, men du og du, for en fantastisk bil både på og utenfor veien! Korte overheng, grei bakkeklaring kombinert med tysk understell gir en sikker vinner! Med japs vil du få en skikkelig nedtur på vanlig, asfaltert vei.....og dette med antispinn / ESP har en helt annen mening for mange japanske produsenter. Det siste gir tildels elendig fremkommelighet: forrige generasjon av RAV4 er en av de få firehjulstrekkere jeg har kjørt der man kan risikere å kjøre seg fast på flatmark med 10-15 cm nysnø. Årsaken er enkel: en antispinnfunksjon som svelger absolutt all kraft og ikke kan slås verken helt eller delvis av.

Forrige generasjon XTrail får du latterlig billig, men det er en grunn til det. God bakkeklaring og korte overheng er et pluss, men bilen har mye til felles med en Landrover fra -55: det rakler og klonker både her og der...."skal være sånn" sier verkstedet ofte....og komforten er elendig. Forrige generasjon Mitsibushi Outlander får du billig, spesielt bensinmodellene, men igjen, for deg som har kjørt tysk....ikke kjøp uten grundig prøvekjøring! Da sitter vi igjen med Subaru, vær dog klar over at Subaru ikke er feilfrie. På plussiden er noe høyere bakkeklaring (velg modell med omhu) og markedets beste firehjulstrekk. Nok det beste alternativet blant japanske firehjulstrekkere.

Ellers er jo trickset medGolf å bruke øvre dørkant og løfte seg ut av bilen. Du sier ikke noe om hvilken Golf du har, men Golf 7 som kom i 2012 har store, gode dører og grei nok bakkeklaring. Min Golf er av den sorten, med 2 cm ekstra bakkeklaring fra fabrikk kommer jeg lett ut og inn selv om jeg er litt opp i åra og større enn de fleste. I tillegg ble Golf 7 levert med haldex 5, men som du opplever med din Golf: bakkeklaringa er ikke optimal for virkelig dårlige veier. Konklusjonen er nok at du vil være mest fornøyd med Skoda Yeti: da får du mye bil for ditt budsjett, du får greit vedlikehold, og bilen gjør en god jobb på både vanlig, asfaltert vei og under røffe forhold.

Antall visninger