Revisjonshistorikk [tilbake]

Med VW er det en ting du skal ha i bakhodet: jo nyere bilen er, jo dårligere er rustbeskyttelsen. Dette betyr at du kan komme over si en 1999-modell som er helt grei mhp rust, men du kan også komme over en 2010-modell som har rust i bærende konstruksjoner. Mye avhenger av hvor i landet bilen er kjørt, og ikke minst...hvorvidt eieren har hatt baller til å gi beng i "rustgarantien" og understellsbehandle bilen FØR det ble kritisk rust. Som mange andre har VAG rustbeskyttet bunnplate etter alle kunstens regler...så monterer de hjuloppheng mv...de delene er kun lakkert...det er ikke tilstrekkelig beskyttelse for norske vinterveier, spesielt ikke i østlandsområdet!

Finner du en bil som er grei mhp rust, pass på at du kjører den rett til understellsbehandling. Det forlenger levetiden med flere år. En helt annen ting: om du kommer over en bil som er "nylig tectylbehandla", .vær skeptisk og undersøk ekstra! Det er mennesker der ute som tjener penger på å gjemme vekk rust. På samme måte skal man være skeptisk til nylakkerte biler. Om man ellers har lyst på bilen, ja da kjøper man ikke uten tilstandsrapport hos f.ex NAF. Om du da ikke har en god venn, eller kan gjennomføre en grundig sjekk selv. Jeg kjenner ikke Golf 4 spesifikt, men tidligere versjoner rusta som kjeks i bærende konstruksjoner rett bak forhjula og ditto i bakakselopphenget. Hulrom uten ventilasjon er en høydare for å få seriøse rustskader!

Mhp diesel/bensin er bensinmotorene i de bilene du nevner helt greie. Skal du ha diesel, er 1..9 TDI en sikker vinner, det er en evighetsmaskin som går og går og går. Med et forbehold: motorene må ha regelmessig omsorg i form av oljeskift/filterbytte og registerreimbytte. Det er også viktig at strammehjul blir byttet samtidig. Glødeplugger, dieselfilter, luftfilter bør også skiftes jevnlig. Sjekk bilens historikk eventuelt kvitteringer. Vær også klar over at det er gjort på 5 sekunder å endre kjørelengden på disse bilene....nok en ting å sjekke! Ikke noe problem å kjøre en 1.9 TDI lenger enn langt, men da skal prisen være deretter! Diesel har som du er inne på, fordelen med en suveren driftsøkonomi, høy driftsikkerhet og ikke minst...overskudd av krefter. Mulig dieselforbud i "storbyen" Oslo? Tja....hvor ofte har du behov for å kjøre inn i Oslo? Er svaret "sjelden" eller aldri, betyr det jo ingen verdens ting for deg. Andre avgifter er vanskelig å spå noe om, det eneste som er sikkert er at det er politisk vedtatt at det skal være dyrt å kjøre bil i Norge. I disse elbiltider kan det være hipp som happ om man kjører bensin eller diesel, begge deler vil være lagelig til for økte bruksavgifter - "for miljøets skyld". Sånn sett ville en brukt e-golf være smart. Men så var det rekkeviddespøkelset da: om man gidder å "fylle" hver 200 km eller kortere, jolly fine. Vi som kjører diesel er dog bedre vant: jeg kjører vanligvis rundt 1000 km mellom hver gang jeg fyller med min Golf 7 med 4WD. Kjører jeg økonomisk kommer jeg lett 1500 km på en tank. Bare så det er sagt: de eldre bilene uten DPF og annen miljødritt er mer økonomiske i drift. Noen har en keramisk katalysator, den begynner å single etterhvert, da demonterer du den og slår ut innmaten. Det gir deg noen hk ekstra og en permanent løsning der katalystoren "fungerer" i bilens levetid :-)

Golf 4 vs 5 er begge såvidt gamle at det er en smakssak. Jeg tenker jo at jeg i ditt sted også ville vurdert New Beetle: den ble levert fra 1998-2010, med både 1.9 TDI og små og litt større benzinere. Golf 4 i bunnen, grei å skru på hvis du har verkstedshåndboka og pianofingre. Mye morsommere å kjøre enn Golf, god plass i forsetene, ellers en smule upraktisk. Et annet alternativ er Golf stasjonsvogn, spesielt den sorten som er Made in Mexico. Befengt med mye feil de første åra, men etterhvert blir jo feil retta....det gir deg gunstig pris pga dårlig rykte på bilen og som regel en grei bil der alle problemer er løst underveis. Finnes også med 4WD som alle andre Golf, Haldex 3 om jeg ikke husker feil. Vær ops på at Haldex 3 er en "av/på" sak....det er kun for bedret fremkommelighet.

ENDA ET GODT ALTERNATIV er Vento / Bora / Jetta. De er relativt sjeldne, kall dem gjerne en Golf med bagasjerom. Kundene var ofte mennesker godt oppe i åra som tok godt vare på bilene sine. Laber etterspørsel, merkelig nok. Derav følgende lave priser....mye god bil for pengene! Vi hadde en Jetta TDi i slekta på 90-tallet, den rulla 440' før den ble smadra av en idiot med en 40-tonns semi som torpederte den midt på A-stolpen. Men de som satt i bilen overlevde....både Jetta og Golf har vært, og er, relativt sett sikre biler! Med VW gjør du unansett et godt valg, lykke til!

Antall visninger