Revisjonshistorikk [tilbake]

Det er ikke helt uproblematisk å finne "likeverdige" testobjekter her: en elbil vil gjennomgående være noen hundre kilo tyngre enn alle konvensjonelle alternativer det er naturlig å sammenligne med. At det også finnes blytunge SUV med konvensjonell drivlinje, har du selvfølgelig rett i, men en av fordelene med en konvensjonell drivlinje er jo nettopp at man slipper å slepe på X hundre kilo ekstra batterivekt. Det naturlige her vil jo være å sammenligne Audis E-Tron med en bil med omtrent samme bruksegenskaper, ikke med det tyngste beistet i Audis SUV-portefølje!

Ved en slik sammenligning vil det uvegerlig være en betydelig vektforskjell, og som flere tester allerede har fastslått, E-Tron er en tungvekter, noen omtaler den som en overvektig A6. At en konvensjonell A6, eller for den sakens skyld Q5 vil trekke det lengste strået mhp praktiske egenskaper på såvel sommer som vinterføre, ligger i kortene, for mye vekt å dra på er ingen fordel på vinteren. Mhp fremkommelighet og Tesla X, er Tesla-Bjørns videosnutter på Youtube ganske så instruktive: summa summarum: man kjøper ikke EL-SUV for fremkommelighetens skyld. Ei heller for generelle vinteregenskaper, glem ikke at de kreftene som sender bilen ut i grøfta når veigrepet forsvinner, fremdeles har en "M" for "masse" med i regnestykket. Derfor tror jeg det sitter langt inne i fagmiljøene å arrangere en slik test: det vil på mange måter være som å sammenligne epler og bananer: det blir liksom ikke helt objektivt, uansett hvordan man gjør det.

Antall visninger