Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg har dessverre aldri hatt gleden av å eie en Citroen selv, men en f.d arbeidskollega hevdet han "så lyset" når han kjøpte en Citroen Xantia ex-taxi for en slikk og ingenting. Bilen hadde rulla rundt de 400' når han overtok den for en slikk og ingenting. Han overhalte motor og dette fantastiske fjæringsystemet over noen kveldstimer, og fikk en bil som han kjørte uten problemer gjennom en årrekke. Rett nok er denne herremannen fagutdannet mekaniker, men jeg fikk en gjennomgang av jobben han gjorde underveis: det er egentlig ikke så mye hokus-pokus med en Citroen. Han ble så begreistret for bilen at han like godt kjøpte en ny av samme sort senere. Om du har en god verkstedsforbindelse i nabolaget som kan Citroen, burde det være problemfritt. Sagt på en annen måte: Citroen er ikke noe dårligere enn andre biler i markedet, de første 2-300.000 kilometerne har du neppe behov for annet enn vanlig service og utskrifting av en håndfull slitasjedeler.

Men glem ikke at Citroen er en eksotisk fugl i norsk sammenheng, du får ikke deler på Biltema, og den norske importøren har neppe noe stort delelager. Den enkle løsningen her er å skaffe seg en delekatalog samtidig med at man kjøper bilen og bestille deler fra Frankrike...der er jo Citroen mega-stor :-) Kan dog anbefale å ta et fransk-kurs samtidig, har prøvd å kjøpe lyspærer på en bensinstasjon på landsbygda i Frankrike. Det var en spennende opplevelse!

Antall visninger