Revisjonshistorikk [tilbake]

Alle batteribanker har en viss selvutlading, det bør egentlig ikke være spesielt stor prosentvis varasjon fra den ene produsenten til den andre, ei heller er det stor variasjon over tid. Jeg har sett tall i størrelsesorden 1-2 % pr måned, det vil du selv kunne verifisere ved å sjekke før og etter utreise til din arbeidsplass. Det er mao neppe et problem. Da snakker vi om fremdriftsbatteriet, men som du sikkert vet, de fleste elbiler har også et 12 V batteri som driver elektronikk og i noen tilfeller telematikk. Som de fleste av oss har erfart opp gjennom åra, det er stor forkjell på hvor lenge et 12 V batteri klarer å opprettholde tilstrekkelig strøm til å starte. Noen biler kan stå en vinter uten å bli brukt og starte på første turn av nøkkelen, mens andre har flatt batteri etter kun kort tid, med de følger dette har.

Igjen, jeg ville vel bare sjekket før jeg reiste ut: om du ikke har mulighet for å avlese 12 V batteriet via instrummentpanelet, finn ut hvor det befinner seg og bruk et voltmeter etter f.ex 3 dager uten lading og bruk. Det gir deg en pekepinn. En mulig problemstilling er selvfølgelig at produsenten har lagt inn det være seg en timer som stenger butikken fra 12 V batteriet etter en gitt tid eller ved en gitt spenningsterksel, men det burde i såfall forhandleren ha kunnet svare på. Uavhengig av dette, 4 uker er ikke noen spesielt lang periode, sørg for å ha startkabler i bilen (det fungerer ifht 12 V batteriet på en elbil også :-)) og reis ut....jeg tipper bilen din har plenty strøm på både batteribanken og 12 V batteriet når du kommer tilbake. Selv om det skulle være 20 minus. Da har jeg ikke tenkt veldig mye på hvor langt du har hjem, men fremdriftsbatteriet er altså det som har lavest selvutlading her.

Antall visninger