Revisjonshistorikk [tilbake]

Som deg kjører jeg diesel, og er av den oppfatning at diesel er et klart bedre alternativ enn en pinglete benziner. Når politikerne krafset til seg noen ekstra hundrelapper på årsavgiften, så jeg hen til en i nabolaget: han hadde dengang en svær amerikansk "SUV" med bensin V-8 som var så svær at den hadde passa bedre i en lastebil...naturlig nok røyk bilen svart og brukte omtrent 3 liter på mila ved pen kjøring. Han ble belønnet med noen hundrelapper redusert årsavgift......

I dag ser vi at du og jeg og alle andre som har et bilbehov der diesel er det klart beste og fornuftigste alternativet, får lov til å betale hele gullrekka med avgifter - fra engangsavgifter til drivstoffavgifter og bompenger - for at "noen" skal kunne kjøpe Tesla X og dess like uten engang å betale moms....og knapt nok andre avgifter! Dette på tross av at det er et kjent faktum at bare produksjonen av en Tesla X genererer så store utslipp at du og jeg må kjøre flere hundre tusen kilometer med dieselbilene våre før det blir "break even". Du stiller ikke et eksakt spørsmål, men jeg skjønner hva du tenker. Svaret på det tenkte spørsmålet er enkelt: bompengeøkningen for dieselbiler har ingen verdens ting med "miljø" å gjøre. Moteordet "miljø" blir hengt på for å legitimere økte avgifter for folk flest....og folk flest kjører faktisk dieselbiler! Over 70 % av nybilsalget i flere år har selvfølgelig medført at dieselbiler er svært interessante å avgiftsbelegge, i en tid der "fiffen" i Asker og Bærum blir subsidiert over alle støvelskafter....et sted må jo staten ta sine inntekter fra! Og det er ikke tull når forskere påpeker at det er "de rike" som kjøper elbiler. Nå noen ikke skal betale sin del til felleskapet, må andre betale mer. Sånn er det bare. Vi får trøste oss med at elbilene nok kommer til å få være med på å betale moroa, antagelig etter neste valg, men jeg spår at det blir elbiler for "folk flest" som får relativt sett høyest avgifter!

Antall visninger