Revisjonshistorikk [tilbake]

Med Audis Quattro-system har du en vesentlig andel trekk på alle fire hjula hele tiden....med Volvo hhv BMW har du et system der du i utgangspunktet har forhjulstrekk og får kraft til bakhjulene ved behov, eksempelvis når du får hjulspinn på et eller begge forhjulene. Volvo bruker Haldex, mens BMW har sitt eget system: X-Drive. Hva som er best som 4WD sett, er det liten tvil om, men også Audi bruker Haldex på enkelte modeller. Siste generasjon Haldex har kjappere respons enn noensinne tidligere, og jeg vet konkret at VW har satt opp sin versjon av systemet med 10 % konstant kraft til bakhjulene for å redusere responstiden.

Jeg opplever responsen på Haldex 5 hos VW som lynkjapp, systemet øker stabiliteten på alle typer underlag og i alle hastigheter sammenlignet med en ren forhjulstrekker. Dog kjører jeg ikke på fjellet vinterstid. Om BMW eller Volvo hadde vært aktuelle, ville jeg sjekket ut dette med hvorvidt man har lagt seg på samme strategi som VW, Om ditt kjøremønster innebærer mye kjøring på krevende vinterføre, hadde jeg likevel ikke vært i tvil: Audi og Quattro er fremdeles kongen på haugen. Noen vil nok også hviske et ord om Rangerover og Subaru, men for de av oss som har kjørt tysk en stund, er ikke dette et alternativ :-)

Antall visninger