Revisjonshistorikk [tilbake]

Den forskjellen du viser til her, er etter min oppfatning et resultat av at vi i Norge stilltiende har akseptert politikernes mantra: "Norge er et høykostland". Det har veldig mye høyt skattetrykk og ditto avgifter å gjøre, for et norsk bilverksted får en betydelig del av det du betaler til skatt og avgifter. Legg til at mange bransjer i Norge mener å ha en særlig rett til å beregne seg en klekkelig fortjeneste på alt de gjør...alle gutta med dress og slips skal jo ha lønn, må vite...og "eierne" skal ha utbytte...da har du forklaringen på prisforskjellene i et nøtteskall. Dessverre er dette en vond sirkel, der prisgaloppen ingen ende vil ta. Du nevner også et annet forhold: i Norge har det utviklet seg en ukultur med å ta betalt for jobben på en måte som gjenspeiler det verst tenkelige tilfellet av tidsforbruk: i de fleste tilfeller går det jo på to timer...men man påstår altså frekt og freidig at "gjennomsnittet" er 4.5 timer...og legger derved egentlig til grunn at ALLE biler som skal inn for å gjøre denne jobben, har fjærer som er rusta dønn fast og det som verre er! Det er ikke noe å pynte på, det er en måte å øke avansen på....her snakker vi om mer enn dobling av reell timperis!

Dette kan man mene mye om, dessverre er det et prinsipp som brer mer og mer om seg. Resultatet er jo en prisstigning på varer og tjenester som langt overstiger din og min lønnsøking, derved må vi finne andre løsninger, det være seg tredjepartsverksteder som avregner for det arbeidet de faktisk gjør og har normal avanse på delene, eller kombinere det med en hyggelig tur til søta bror eller for den sakens skyld, Tyskland....tips...det er enda billigere i Flensburg :-)

Antall visninger