Revisjonshistorikk [tilbake]

Skremmende er bare fornavnet, les Brooms artikkel om rust på nye biler som ble publisert forleden og kjenn håret reise seg på toppen :-) At et presumptivt seriøst firma som leverer biler til det norske markedet kverulerer og forsøker å hevde at man har en særlig rett til å tilbakekalle garantien fordi kundene rustbeskytter bilene sine, henger ikke på greip! Rett nok har også andre impotører forsøkt seg med det samme opp gjennom årene, men meg bekjent har de fleste nå innsett at det er en win-win siutasjon for både selger og kjøper om kundene rustbeskytter bilen sin og følger dette opp med jevnlig etterbehandling. Da får man jo ikke rustproblemer!

Det grunnlaget Tesla service viser til for ikke å understellsbehandle bilen, henger uansett ikke på greip. Det er for det første knekkende likegyldig for deg som eier av bilen om det blir "merarbeid" for selgeren som en følge av understellsbehandling.....for det andre fremstår dette som noe stort tøv....om da ikke Teslas mekanikere er av den sorten som ikke liker å bli skitne på hendene. Det som derimot kan være et problem, er eventuelle sensorer under bilen, elektriske komponenter og f.ex inntrening av understellsvæske til batteriene...som jo også ligger under bilen. Men siden vinteren ennå ikke er avskaffet i Skandinavia, burde Telsa Norge kjenne sin besøkstid og heller gå ut med en offisell prosedyre for hvordan bilene kan understellsbehandles på en god måte. Verre er det ikke - å true kundene med bortfall av en rettighet som fabrikk-garanti faktisk er, gjenspeiler feil holdning til kundene og total mangel på kunnskap om det skandinaviske markedet. En bil som ikke kan understellsbehandles, burde i ytterste konsekvens trekkes fra markdet. Man må jo bare undres på hva som blir det neste: mener man kanskje også at man kan gi blaffen i kjøpsloven om kundene tar seg den frithet å tro at de faktisk eier bilen, og understellsbehandle rden?

I DITT STED ville jeg nok ikke kastet bort mer tid og ressurser på å stå alene. Jeg ville kontaktet en elle flere organisasjoner, f.ex NAF....elbiforeningen.....Tesla Owners Club......gjerne også forbrukerrådet. Det er så enkelt som at du er eier av bilen, at Tesla Norge forventer at du skal la en investering på mellom en halv og en million kroner ruste vekk om du aller nådigst skal få lov til å beholde den garantien du faktisk betaler for når du kjøper ilen, er ikke hjemlet i norsk lov. Lykke til!