Revisjonshistorikk [tilbake]

Ta en tur innom en tredjepart, f.ex en av NAF sine test-stasjoner, og få dem til å kaste et raskt blikk på skivene...da får du en uvavhengig vurdering av saksforhldet. Rent subjektivt tenker jeg jo at 30.000 km er ekstremt, nesten i klasse med nyere Volvo (som visstnok ikke tåler norske vinterveier ifølge impotøren :-)), med mine Volkswagen har jeg gjennomgående kjørt rundt de 100' før jeg trenger tenke på å skifte klosser, skivene har som regel holdt mellom 150' og 200'. Dog, jeg bor et sted der langkjørin er regelen. Om du har mye småkjøring / køkjøring, vil du få mer slitasje. Et slikt kjøremønster gir imildertid ikke bremsebruk som tørker opp skivene i tilstrekkelig grad til å dempe rustdannelse....derved melder spørsmålet seg: er det slitasje...eller rust...som er begrunnelsen for at skivene eventuelt er "kass" etter kun 30' kjørte kilometer?

Som sagt...en vurdering av en tredjepart kan være fornuftig. Mhp garanti vil dessverre mange importører (og merkeverkstedene) ofte ta en "Volvo", og kalle det "slitasjedeler". Dette kan man mene mye om, jeg tenker jo at norske forbrukere burde være mer bevist på slike forhold, og våge å stille hardere krav til en bilbransje som til tider legger lista for å oppfylle garantiansvaret for høyt.

Antall visninger