Revisjonshistorikk [tilbake]

Det er jo nesten så man skulle tro at det var kast i en felg eller et feilmontert dekk...det er en av de få ting jeg kan tenke meg som gir slike symptomer i lave hastigheter, og ellers antagelig bidrar med økt viparasjon. På motorsykler fra den tiden det fantes eikehjul, var dette et ikke helt uvanlig fenomen når vi hadde forsøkt å stramme eikene sjæl og fikk feil form på felgene. Om du merket forskjell mellom sommer og vinterhjul, er det sannsynlig at roten til problemet ligger i hjulene, var det IKKE noen slik forskjell, er det legio mulighet for ubalanse i andre roterende deler.

Det som er spesielt med slike fenomener er at det ikke nødvendigvis er noen logisk sammenheng mellom symptomet du merker og hastigheten: det kan hoppe og danse ved en gitt hastighet (fordi du da får et resonnansfenomen), og knapt være merkbart i andre hasitgheter. På en av våre nye biler hadde vi f.ex et dekk der gummien åpenbart ikke hadde uniform tetthet, bilen hoppa som eni full fantekjerring i en bestemt hastighet. Ellers var den jo grei. Sjekka balanseringa på alle fire hjula hos et frittstående verksted, et av hjulene pekte seg ut som en verkefinger...så mye ubalanse at det var umulig å balansere det ut. Etter en liten diskusjon fikk vi nytt dekk......men det satt jaggu langt inne! I ettertid viser det seg at det fremdeles er en ubalanse, så her er det nok også kast i felgen....men det ble såpass mye bedre at jeg har latt feilen i fred.....det koster tross alt både tid og penger å få en uhildet undersøkelse av en felg...og merkeverkstedet strittet såpass i mot med dekket at jeg ikke gidder ta en runde til for et minimalt problem. I DITT TILFELLE synes det derimot å være et meget større problem, så stå på! Bennys råd er et svært godt utgangspunkt!

Antall visninger