Revisjonshistorikk [tilbake]

Som veterinær der du sannsynligvis er i gang med å etablere deg i et område, må du sannsynligvis påregne å være tilgjengelig H24/7. Det er formodentlig en av årsakene til at du tenker på ny Landcruiser. Jeg har selv kjørt Landcruiser diesel som tjenestebil i mange år, den er både robust og relativt økonomisk i drift. Den har også en fremkommelighet som er helt uovertruffen, det er den eneste bil jeg noensinne har kjørt som har nok dreimemoment på lave turtall til bokstavelig talt å kunne styres på gassen på glatta. Ut fra de kravene du bør stille til en tjenestebil, er det ingen elbiler i markedet i dag som er i nærheten av Landcruser. I ditt sted ville jeg prioriert jobben og gitt blaffen i hva som "på moten" akkurat nå. Glem ikke at en elbil også har svært begrenset rekkevidde og trenger flere timer på å fylle "tanken", det er håpløst for en proffesjonell bruker med det kjøremønsteret en veterinær normalt sett har.

Det kunne selvfølgelig vært et alterantiv med en pickup, f.ex Mitsubishi L200 eller Volkswagens Amorok. Mulig disse faller noe rimeligere i innkjøp, men om du beholder bilen noe lenger enn den regnskapsmessige nedskrivningstiden vil det være hipp som happ: et par år lenger eietid betyr mye for det årlige verditapet sett over din eiertid. Jeg ville gått for Landcruiser, ikke fordi en pickup er noe dårligere, men fordi Toyota Norge har en svært seriøs holdning til garanti og service. Det er gull verdt når du lever av at bilen fungerer hver dag! En viktig ting: for å beskytte investeringen din, bør du få forhandleren til å orde med en ekstra understellsbehjandling for deg, eventuelt kjøre den direkte til understellsbehandling når du får bilen. Svært få, om noen biler, i det norske markedet i dag er tilstrekkelig rustbeskyttet. Pass på å velge et velrenommert firma, det finnes firmaer som bare sprøyter på godstoff UTENPÅ alle dekslene under bilen.....det er meningsløst, da ruster det like godt under dekslene. Det koster deg mellom 6 og 10.000 for en godt uført jobb, men det er verdt det: du får ikke sveisa mye rust for 10.000 spenn! Med ditt kjøremønster vil jeg også anbefale jevnlig kontroll og ettersyn av understellsbehandlingen, typisk annethvert år.

Antall visninger