Revisjonshistorikk [tilbake]

Som vanlig kloke ord fra Benny, det som kan legges til er at nyere dieselmotorer, i praksis de fleste små sieselmotorer fra rundt 1980 og oppover, har så lite spillvarme at man må finne frem hederskronte metoder fra hine dage for å få litt varme i bilen når gradestokken krypper under 0. Det enkle er ofte det beste...en hvilken som helst stiv og passe tynn plate som kan dekke hele elller deler av området foran radiatoren gjør susen! Man må bare huske å holde et øye med temperaturmåleren, og eventuelt fløtte litt på plata om nåla stiger over de 90 :-) Den foreløbig siste bilen jeg brukte dette på, var min kjære Passat 1.9 TDI fra -98, når det var 0 grader og kaldere tok det 2-3 mil før temperaturmåleren såvidt begynte å bevege seg, og bilen kom aldri, gjentar aldri, opp i normal driftstemperatur. Prisen for et forbruk på lave 0.4 i snitt :-)

RUSSISKE BILER av den edle sorten, altså biler made in SSSR, hadde en annen patent: et sjalusi i ikke-korrosivt metall foran radiatoren. Dette kunne lukkes og åpnes med en wire, også det en knakende god metode. Gamle Opel hadde samme rullegardinpatent som Volvo PV nevnt over.

Antall visninger