Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg vil anta at dette er samme prosedyre som for de fleste andre land. Prinsipalt sett oppsøker du det franske tollvesenet, når den biten er ordnet oppsøker du det franske biltilsynet. Noen land krever at man krysser grensen via bemannet grenseovergang, i den forstand at det finnes en tollstasjon der. Der fyller man ut et deklarasjonskjema, så ordner man eventuelle avgifter med sitt stedlige tollkontor når man kommer frem.

Mhp avgifter INN til EU er det peanuts i forhold til Norge, det springende punkter er hvorvidt Frankrike har et regelverk for å ta inn bilen som flyttegods og derved fritatt for de fleste avgifter. Dette ble det som du sikkert vet, slutt på i Norge, men de fleste land vi ellers sammenligner oss med, har et regelverk for dette. Bla den russiske føderasjon...greit å vite :-)

Om mulig enda vikitigere er det å huske på at norske engangsavgifter, som jo er skrekkelig høye, kan søkes refundert ved utførsel av kjøretøyet. Rett nok med et bruksfradrag, men det blir likevel fort betydelige summer av det. Dette regelverket finner du hos toll- og avgiftsdirektoratet.

Antall visninger