Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Arne! Kjedelig sak dette. Ikke bare kjedelig, men sikkert dyr også. At en slik kompressor kan ryke skjer fra tid til annen, dessverre på de fleste bilmerker. Jeg skiftet selv dette på en Toyota jeg hadde for noen år siden, den hadde så vidt rundet 100.000 km, men var eldre enn 5 år. Jeg betalt selv.

Nå har en kompis en Citroen som har gått 40.000 km, men som er eldre enn 5 år, samme feil. Han må også betale selv.

Å spørre hvor lenge den er ment å vare blir litt hypotetisk. Det er en komponent med bevegelige deler som kan bli både slitt og ødelagt. Når det er sagt så er det jo ikke noe skift-intervall på denne heller. Den er vel i utgangspunktet ment å vare bilen ut, på samme måten som en dynamo, eller en dieselpumpe, som jo også må byttes innimellom. I alle fall på noen biler, men ikke alle. Det handler nok litt om flaks og uflaks.

Det man må forholde seg til er hvor lenge den faktisk varer. Så får man ta det derfra. Her er det jo bilens 5 års garanti som gjelder - og er bilen mer enn 5 år, eller har kjørt over på antall kilometer, så er det ikke garanti. Litt kjipt, så klart, men slik er jussen rundt dette. Ikke noe kan garanteres, eller varer, evig. Påkost og reparasjoner er en del av det å ha en eldre og brukt bil. Slik er det bare.

Men det går jo også an å høre om det er mulig å få til en deling her (kulans) om bilen nylig er solgt, eller akkurat har passert garantiutløp, eller er lite kjørt. Det er en ordning der kunde, forhandler og importør deler å utgiftene.

Det må søkes om, men det kan være vel verdt å høre med verkstedet om dette. Det kan ligge en god besparelse her. Ønsker lykke til!