Revisjonshistorikk [tilbake]

Til valg av bil er svaret å prøve - ring kompiser og ta vogna med på tur med ulike biler - det er stor forskjell. Tror produsentene gjør et ærlig forsøk på å anslå en passelig vekt å henge bakpå, men tror ikke det er så lett alltid.

Du vil ha en bil med kort avtand fra bakaksel til krok. Kjenner ikke Volvoene nå om dagen, men tidligere var det ganske mye overheng på dem bak, og det blir fort slitsomt å kjøre på.

Ellers er jo vinddraget på vogna betydelig, så når hastigheten på ekvipasjen øker, øker også trykket på den bakerste boggien på vogna og medfører fare for wobbling og det er scary shit! Så hold farten lav. Generell fartsgrense på 80km/h på bil med henger er ikke så veldig mye, men med en stor vogn er det fort nok. Jeg hadde en Mercedes Sprinter bakpå hengeren som ble et stort vindfang, og den tålte ikke mer enn 60-70km/t før den wobblet. Sjekk denne https://www.youtube.com/watch?v=SbdF5AZmINc

I forlengelsen av poenget over, har jo maxvekt på kula en del å si. Skaff en bil som tåler 100-150kg på kula så har du litt å gå på.

Unngå avtagbar krok med så tung last - i alle fall om du hører klunkelyder når du trekker, det er anekdotiske beviser på at avtakbare fester kan falle av. Jeg skiftet ut til fastmontert.

Ellers er luftfjæring fint når du har litt vekt - da justerer bilen seg opp til riktig høyde uansett. Og snakk med noen om støtdempere, det er en nerdeting som det er få som kan noe om, kanskje racingfolk?

Og så tror jeg kanskje du vil ha en tung bil. Er ikke sikker på dette, men tror det. Til sammenligning er det et krav til vogntog over 7,5t at hengeren ikke kan veie mer enn 1,5 x av trekkvognen. For små vogntog som ditt beskrives jo dette i vognkortet, men ideen om tung bil til tung henger gjelder vel fortsatt... Jeg har dratt anslagsvis 5 tonn etter en Ascona og det går jo, men det var spennende...

Så kanskje sjekke Porche Cayenne eller VW Touareg som er VW sin versjon på samme chassis. Toyota Landcruicer eller kanskje en Ford F150/F250? Jeg har en Land Rover Discovery som visstnok er kåret til verdens beste bil til å trekke ting etter. Den er registrert for 3500kg og jeg har også en treakslet henger som tåler det samme som jeg har fylt opp og også kjørt langt med. Det trasker og går og funker nesten, men generelt må jeg si at personbiler bør ikke trekke så tunge greier rundt på veiene, og det overrasker meg om vi får lov til det særlig mye lengre.

Til valg av bil er svaret å prøve - ring kompiser og ta vogna med på tur med ulike biler - det er stor forskjell. Tror produsentene gjør et ærlig forsøk på å anslå en passelig vekt å henge bakpå, men tror ikke det er så lett alltid.

Du vil ha en bil med kort avtand fra bakaksel til krok. Kjenner ikke Volvoene nå om dagen, men tidligere var det ganske mye overheng på dem bak, og det blir fort slitsomt å kjøre på.

Ellers er jo vinddraget på vogna betydelig, så når hastigheten på ekvipasjen øker, øker også trykket på den bakerste boggien på vogna og medfører fare for wobbling og det er scary shit! Så hold farten lav. Generell fartsgrense på 80km/h på bil med henger er ikke så veldig mye, men med en stor vogn er det fort nok. Jeg hadde en Mercedes Sprinter bakpå hengeren som ble et stort vindfang, og den tålte ikke mer enn 60-70km/t før den wobblet. Sjekk denne https://www.youtube.com/watch?v=SbdF5AZmINc

I forlengelsen av poenget over, har jo maxvekt på kula en del å si. Skaff en bil som tåler 100-150kg på kula så har du litt å gå på. kula. Du vil ta 10-15% av hengervekta på kula. Dette er ikke beskrevet i krav, men kanskje tommelfingerregel? Synsing!

Unngå avtagbar krok med så tung last - i alle fall om du hører klunkelyder når du trekker, det er anekdotiske beviser på at avtakbare fester kan falle av. Jeg skiftet ut til fastmontert.

Ellers er luftfjæring fint når du har litt vekt - da justerer bilen seg opp til riktig høyde uansett. Og snakk med noen om støtdempere, det er en nerdeting som det er få som kan noe om, kanskje racingfolk?

Og så tror jeg kanskje du vil ha en tung bil. Er ikke sikker på dette, men tror det. Til sammenligning er det et krav til vogntog over 7,5t at hengeren ikke kan veie mer enn 1,5 x av trekkvognen. For små vogntog som ditt beskrives jo dette i vognkortet, men ideen om tung bil til tung henger gjelder vel fortsatt... Jeg har dratt anslagsvis 5 tonn etter en Ascona og det går jo, men det var spennende...

Så kanskje sjekke Porche Cayenne eller VW Touareg som er VW sin versjon på samme chassis. Toyota Landcruicer eller kanskje en Ford F150/F250? Jeg har en Land Rover Discovery som visstnok er kåret til verdens beste bil til å trekke ting etter. Den er registrert for 3500kg og jeg har også en treakslet henger som tåler det samme som jeg har fylt opp og også kjørt langt med. Det trasker og går og funker nesten, men generelt må jeg si at personbiler bør ikke trekke så tunge greier rundt på veiene, og det overrasker meg om vi får lov til det særlig mye lengre.

lengre.

Til valg av bil er svaret å prøve - ring kompiser og ta vogna med på tur med ulike biler - det er stor forskjell. Tror produsentene gjør et ærlig forsøk på å anslå en passelig vekt å henge bakpå, men tror ikke det er så lett alltid.

Du vil ha en bil med kort avtand fra bakaksel til krok. Kjenner ikke Volvoene nå om dagen, men tidligere var det ganske mye overheng på dem bak, og det blir fort slitsomt å kjøre på.

Ellers er jo vinddraget på vogna betydelig, så når hastigheten på ekvipasjen øker, øker også trykket på den bakerste boggien på vogna og medfører fare for wobbling og det er scary shit! Så hold farten lav. Generell fartsgrense på 80km/h på bil med henger er ikke så veldig mye, men med en stor vogn er det fort nok. Jeg hadde en Mercedes Sprinter bakpå hengeren som ble et stort vindfang, og den tålte ikke mer enn 60-70km/t før den wobblet. Sjekk denne https://www.youtube.com/watch?v=SbdF5AZmINc

I forlengelsen av poenget over, har jo maxvekt på kula en del å si. Skaff en bil som tåler 100-150kg på kula. Du vil ta ha 10-15% av hengervekta på kula. Dette er ikke beskrevet i krav, men kanskje tommelfingerregel? Synsing!OK, det er synsing, men tror ikke så langt unna! Følg med på bilen og se når den begynner å ta vekt på bakakselen og bruk heuristikk til å finne ut detaljene - med to kompiser på støtfangeren bak ser fjæringene ut som 150kg på kula. Eller badevekt under draget, men det har man aldri med seg...

Unngå avtagbar krok med så tung last - i alle fall om du hører klunkelyder når du trekker, det er anekdotiske beviser på at avtakbare fester kan falle av. Jeg skiftet ut til fastmontert.

Ellers er luftfjæring fint når du har litt vekt - da justerer bilen seg opp til riktig høyde uansett. Og snakk med noen om støtdempere, det er en nerdeting som det er få som kan noe om, kanskje racingfolk?

Og så tror jeg kanskje du vil ha en tung bil. Er ikke sikker på dette, men tror det. Til sammenligning er det et krav til vogntog over 7,5t at hengeren ikke kan veie mer enn 1,5 x av trekkvognen. For små vogntog som ditt beskrives jo dette i vognkortet, men ideen om tung bil til tung henger gjelder vel fortsatt... Jeg har dratt anslagsvis 5 tonn etter en Ascona og det går jo, men det var spennende...

Så kanskje sjekke Porche Cayenne eller VW Touareg som er VW sin versjon på samme chassis. Toyota Landcruicer eller kanskje en Ford F150/F250? Jeg har en Land Rover Discovery som visstnok er kåret til verdens beste bil til å trekke ting etter. Den er registrert for 3500kg og jeg har også en treakslet henger som tåler det samme som jeg har fylt opp og også kjørt langt med. Det trasker og går og funker nesten, men generelt må jeg si at personbiler bør ikke trekke så tunge greier rundt på veiene, og det overrasker meg om vi får lov til det særlig mye lengre.

Til valg av bil er svaret å prøve - ring kompiser og ta vogna med på tur med ulike biler - det er stor forskjell. Tror produsentene gjør et ærlig forsøk på å anslå en passelig vekt å henge bakpå, men tror ikke det er så lett alltid.

Du vil ha en bil med kort avtand fra bakaksel til krok. Kjenner ikke Volvoene nå om dagen, men tidligere var det ganske mye overheng på dem bak, og det blir fort slitsomt å kjøre på.

Ellers er jo vinddraget på vogna betydelig, så når hastigheten på ekvipasjen øker, øker også trykket på den bakerste boggien på vogna og medfører fare for wobbling og det er scary shit! Så hold farten lav. Generell fartsgrense på 80km/h på bil med henger er ikke så veldig mye, men med en stor vogn er det fort nok. Jeg hadde en Mercedes Sprinter bakpå hengeren som ble et stort vindfang, og den tålte ikke mer enn 60-70km/t før den wobblet. Sjekk denne https://www.youtube.com/watch?v=SbdF5AZmINc

I forlengelsen av poenget over, har jo maxvekt på kula en del å si. Skaff en bil som tåler 100-150kg på kula. Du vil ha 10-15% av hengervekta på kula. Dette er ikke beskrevet i krav, men kanskje tommelfingerregel? OK, det er synsing, men tror ikke så langt unna! Følg med på bilen og se når den begynner å ta vekt på bakakselen og bruk heuristikk til å finne ut detaljene - med to kompiser på støtfangeren bak ser fjæringene ut som 150kg på kula. Eller badevekt under draget, men det har man aldri med seg...seg. ... og dessuten når farten øker, så minker jo vekta på kula - så hva er riktig da? Jeg liker å laste kula mer enn tillatt når ekvipasjen er i ro og unngår for enhver pris baktung henger når farten øker.

Unngå avtagbar krok med så tung last - i alle fall om du hører klunkelyder når du trekker, det er anekdotiske beviser på at avtakbare fester kan falle av. Jeg skiftet ut til fastmontert.

Ellers er luftfjæring fint når du har litt vekt - da justerer bilen seg opp til riktig høyde uansett. Og snakk med noen om støtdempere, det er en nerdeting som det er få som kan noe om, kanskje racingfolk?

Og så tror jeg kanskje du vil ha en tung bil. Er ikke sikker på dette, men tror det. Til sammenligning er det et krav til vogntog over 7,5t at hengeren ikke kan veie mer enn 1,5 x av trekkvognen. For små vogntog som ditt beskrives jo dette i vognkortet, men ideen om tung bil til tung henger gjelder vel fortsatt... Jeg har dratt anslagsvis 5 tonn etter en Ascona og det går jo, men det var spennende...

Så kanskje sjekke Porche Cayenne eller VW Touareg som er VW sin versjon på samme chassis. Toyota Landcruicer eller kanskje en Ford F150/F250? Jeg har en Land Rover Discovery som visstnok er kåret til verdens beste bil til å trekke ting etter. Den er registrert for 3500kg og jeg har også en treakslet henger som tåler det samme som jeg har fylt opp og også kjørt langt med. Det trasker og går og funker nesten, men generelt må jeg si at personbiler bør ikke trekke så tunge greier rundt på veiene, og det overrasker meg om vi får lov til det særlig mye lengre.

Til valg av bil er svaret å prøve - ring kompiser og ta vogna med på tur med ulike biler - det er stor forskjell. Tror produsentene gjør et ærlig forsøk på å anslå en passelig vekt å henge bakpå, men tror ikke det er så lett alltid.

Du vil ha en bil med kort avtand fra bakaksel til krok. Kjenner ikke Volvoene nå om dagen, men tidligere var det ganske mye overheng på dem bak, og det blir fort slitsomt å kjøre på.

Ellers er jo vinddraget på vogna betydelig, så når hastigheten på ekvipasjen øker, øker også trykket på den bakerste boggien på vogna og medfører fare for wobbling og det er scary shit! Så hold farten lav. Generell fartsgrense på 80km/h på bil med henger er ikke så veldig mye, men med en stor vogn er det fort nok. Jeg hadde en Mercedes Sprinter bakpå hengeren som ble et stort vindfang, og den tålte ikke mer enn 60-70km/t før den wobblet. Sjekk denne https://www.youtube.com/watch?v=SbdF5AZmINc

I forlengelsen av poenget over, har jo maxvekt på kula en del å si. Skaff en bil som tåler 100-150kg på kula. Du vil ha 10-15% av hengervekta på kula. Dette er ikke beskrevet i krav, men kanskje tommelfingerregel? OK, det er synsing, men tror ikke så langt unna! Følg med på bilen og se når den begynner å ta vekt på bakakselen og bruk heuristikk til å finne ut detaljene - med to kompiser på støtfangeren bak ser fjæringene ut som 150kg på kula. Eller badevekt under draget, men det har man aldri med seg. ... og dessuten når farten øker, så minker jo vekta på kula - så hva er riktig da? Jeg liker å laste kula mer enn tillatt når ekvipasjen er i ro og unngår for enhver pris baktung henger når farten øker.

Unngå avtagbar krok med så tung last - i alle fall om du hører klunkelyder når du trekker, det er anekdotiske beviser på at avtakbare fester kan falle av. Jeg skiftet ut til fastmontert.

Ellers er luftfjæring fint når du har litt vekt - da justerer bilen seg opp til riktig høyde uansett. Og snakk med noen om støtdempere, det er en nerdeting som det er få som kan noe om, kanskje racingfolk? men det er så så viktig!!! En ingeniør kan fortelle at støtdempere løser en differensialligning med enkel-, dobbelderivert og proporsjonalpådrag, men disse (viktige) dataene oppgis aldri på dempere så i praksis er det produkterfaring som gjelder. Kanskje racingfolk kan dette best?

Og så tror jeg kanskje du vil ha en tung bil. Er ikke sikker på dette, men tror det. Til sammenligning er det et krav til vogntog over 7,5t at hengeren ikke kan veie mer enn 1,5 x av trekkvognen. For små vogntog som ditt beskrives jo dette i vognkortet, men ideen om tung bil til tung henger gjelder vel fortsatt... Jeg har dratt anslagsvis 5 tonn etter en Ascona og det går jo, men det var spennende...

Så kanskje sjekke Porche Cayenne eller VW Touareg som er VW sin versjon på samme chassis. Toyota Landcruicer eller kanskje en Ford F150/F250? Jeg har en Land Rover Discovery som visstnok er kåret til verdens beste bil til å trekke ting etter. Den er registrert for 3500kg og jeg har også en treakslet henger som tåler det samme som jeg har fylt opp og også kjørt langt med. Det trasker og går og funker nesten, men generelt må jeg si at personbiler bør ikke trekke så tunge greier rundt på veiene, og det overrasker meg om vi får lov til det særlig mye lengre.

Til valg av bil er svaret å prøve - ring kompiser og ta vogna med på tur med ulike biler - det er stor forskjell. Tror produsentene gjør et ærlig forsøk på å anslå en passelig vekt å henge bakpå, men tror ikke det er så lett alltid.

Du vil ha en bil med kort avtand fra bakaksel til krok. Kjenner ikke Volvoene nå om dagen, men tidligere var det ganske mye overheng på dem bak, og det blir fort slitsomt å kjøre på.

Ellers er jo vinddraget på vogna betydelig, så når hastigheten på ekvipasjen øker, øker også trykket på den bakerste boggien på vogna og medfører fare for wobbling og det er scary shit! Så hold farten lav. Generell fartsgrense på 80km/h på bil med henger er ikke så veldig mye, men med en stor vogn er det fort nok. Jeg hadde en Mercedes Sprinter bakpå hengeren som ble et stort vindfang, og den tålte ikke mer enn 60-70km/t før den wobblet. Sjekk denne https://www.youtube.com/watch?v=SbdF5AZmINc

I forlengelsen av poenget over, har jo maxvekt på kula en del litt å si. Skaff en bil som tåler 100-150kg på kula. Du vil ha 10-15% av hengervekta på kula. Dette er ikke beskrevet i krav, men kanskje tommelfingerregel? OK, det er synsing, men tror ikke så langt unna! Følg med på bilen og se når den begynner å ta vekt på bakakselen og bruk heuristikk til å finne ut detaljene - med to kompiser på støtfangeren bak ser fjæringene ut som 150kg på kula. Eller badevekt under draget, men det har man aldri med seg. ... og dessuten når farten øker, så minker jo vekta på kula - så hva er riktig da? Jeg liker å laste kula mer enn tillatt når ekvipasjen er i ro og unngår for enhver pris baktung henger når farten øker.

Unngå avtagbar krok med så tung last - i alle fall om du hører klunkelyder når du trekker, det er anekdotiske beviser på at avtakbare fester kan falle av. Jeg skiftet ut til fastmontert.

Ellers er luftfjæring fint når du har litt vekt - da justerer bilen seg opp til riktig høyde uansett. Og snakk med noen om støtdempere, det er en nerdeting som det er få som kan noe om, men det er så så viktig!!! En ingeniør kan fortelle at støtdempere løser en differensialligning med enkel-, dobbelderivert og proporsjonalpådrag, men disse (viktige) dataene oppgis aldri på dempere så i praksis er det produkterfaring som gjelder. Kanskje racingfolk kan dette best?

Og så tror jeg kanskje du vil ha en tung bil. Er ikke sikker på dette, men tror det. Til sammenligning er det et krav til vogntog over 7,5t at hengeren ikke kan veie mer enn 1,5 x av trekkvognen. For små vogntog som ditt beskrives jo dette i vognkortet, men ideen om tung bil til tung henger gjelder vel fortsatt... Jeg har dratt anslagsvis 5 tonn etter en Ascona og det går jo, men det var spennende...

Så kanskje sjekke Porche Cayenne eller VW Touareg som er VW sin versjon på samme chassis. Toyota Landcruicer eller kanskje en Ford F150/F250? Jeg har en Land Rover Discovery som visstnok er kåret til verdens beste bil til å trekke ting etter. Den er registrert for 3500kg og jeg har også en treakslet henger som tåler det samme som jeg har fylt opp og også kjørt langt med. Det trasker og går og funker nesten, men generelt må jeg si at personbiler bør ikke trekke så tunge greier rundt på veiene, og det overrasker meg om vi får lov til det særlig mye lengre.

Til valg av bil er svaret å prøve - ring kompiser og ta vogna med på tur med ulike biler - det er stor forskjell. Tror produsentene gjør et ærlig forsøk på å anslå en passelig vekt å henge bakpå, men tror ikke det er så lett alltid.

Du vil ha en bil med kort avtand fra bakaksel til krok. Kjenner ikke Volvoene nå om dagen, men tidligere var det ganske mye overheng på dem bak, og det blir fort slitsomt å kjøre på.

Ellers er jo vinddraget på vogna betydelig, så når hastigheten på ekvipasjen øker, øker også trykket på den bakerste boggien på vogna og medfører fare for wobbling og - det er scary shit! shit!!! Så hold farten lav. Generell fartsgrense på 80km/h på bil med henger er ikke så veldig mye, men med en stor vogn er det fort nok. Jeg hadde en Mercedes Sprinter bakpå hengeren som ble et stort vindfang, og den tålte ikke mer enn 60-70km/t før den wobblet. Sjekk denne https://www.youtube.com/watch?v=SbdF5AZmINc

I forlengelsen av poenget over, har jo maxvekt på kula litt å si. Skaff en bil som tåler 100-150kg på kula. Du vil ha 10-15% av hengervekta på kula. Dette er ikke beskrevet i krav, men kanskje tommelfingerregel? OK, det er synsing, men tror ikke så langt unna! Følg med på bilen og se når den begynner å ta vekt på bakakselen og bruk heuristikk til å finne ut detaljene - med to kompiser på støtfangeren bak ser fjæringene ut som 150kg på kula. Eller badevekt under draget, men det har man aldri med seg. ... og dessuten når farten øker, så minker jo vekta på kula - så hva er riktig da? Jeg liker å laste kula mer enn tillatt når ekvipasjen er i ro og unngår for enhver pris baktung henger når farten øker.

Unngå avtagbar krok med så tung last - i alle fall om du hører klunkelyder når du trekker, det er anekdotiske beviser på at avtakbare fester kan falle av. Jeg skiftet ut til fastmontert.

Ellers er luftfjæring fint når du har litt vekt - da justerer bilen seg opp til riktig høyde uansett. Og snakk med noen om støtdempere, det er en nerdeting som det er få som kan noe om, men det er så så viktig!!! En ingeniør kan fortelle at støtdempere løser en differensialligning med enkel-, dobbelderivert og proporsjonalpådrag, men disse (viktige) dataene oppgis aldri på dempere så i praksis er det produkterfaring som gjelder. Kanskje racingfolk kan dette best?

Og så tror jeg kanskje du vil ha en tung bil. Er ikke sikker på dette, men tror det. Til sammenligning er det et krav til vogntog over 7,5t at hengeren ikke kan veie mer enn 1,5 x av trekkvognen. For små vogntog som ditt beskrives jo dette i vognkortet, men ideen om tung bil til tung henger gjelder vel fortsatt... Jeg har dratt anslagsvis 5 tonn etter en Ascona og det går jo, men det var spennende...

Så kanskje sjekke Porche Cayenne eller VW Touareg som er VW sin versjon på samme chassis. Toyota Landcruicer eller kanskje en Ford F150/F250? Jeg har en Land Rover Discovery som visstnok er kåret til verdens beste bil til å trekke ting etter. Den er registrert for 3500kg og jeg har også en treakslet henger som tåler det samme som jeg har fylt opp og også kjørt langt med. Det trasker og går og funker nesten, men generelt må jeg si at personbiler bør ikke trekke så tunge greier rundt på veiene, og det overrasker meg om vi får lov til det særlig mye lengre.

Til valg av bil er svaret å prøve - ring kompiser og ta vogna med på tur med ulike biler - det er stor forskjell. Tror produsentene gjør et ærlig forsøk på å anslå en passelig vekt å henge bakpå, men tror ikke det er så lett alltid.

Du vil ha en bil med kort avtand fra bakaksel til krok. Kjenner ikke Volvoene nå om dagen, men tidligere var det ganske mye overheng på dem bak, og det blir fort slitsomt å kjøre på.

Ellers er jo vinddraget på vogna betydelig, så når hastigheten på ekvipasjen øker, øker også trykket på den bakerste boggien på vogna og medfører fare for wobbling - det er scary shit!!! Så hold farten lav. Generell fartsgrense på 80km/h på bil med henger er ikke så mye, men med en stor vogn er det fort nok. Jeg hadde en Mercedes Sprinter bakpå hengeren som ble et stort vindfang, og den tålte ikke mer enn 60-70km/t før den wobblet. Sjekk denne https://www.youtube.com/watch?v=SbdF5AZmINc

I forlengelsen av poenget over, har jo maxvekt på kula litt å si. Skaff en bil som tåler 100-150kg på kula. Du vil ha 10-15% av hengervekta på kula. Dette er ikke beskrevet i krav, men kanskje tommelfingerregel? OK, det er synsing, men tror ikke så langt unna! Følg med på bilen og se når den begynner å ta vekt på bakakselen og bruk heuristikk til å finne ut detaljene - med to kompiser på støtfangeren bak ser fjæringene ut som 150kg på kula. Eller badevekt under draget, men det har man aldri med seg. ... og dessuten når farten øker, så minker jo vekta på kula - så hva er riktig da? Jeg Hvis hengeren blir et vindfang liker jeg å laste kula litt mer enn tillatt når ekvipasjen er i ro og unngår for enhver pris baktung henger når farten øker.

Unngå avtagbar krok med så tung last - i alle fall om du hører klunkelyder når du trekker, det er anekdotiske beviser på at avtakbare fester kan falle av. Jeg skiftet ut til fastmontert.

Ellers er luftfjæring fint når du har litt vekt - da justerer bilen seg opp til riktig høyde uansett. Og snakk med noen om støtdempere, det er en nerdeting som det er få som kan noe om, men det er så så viktig!!! En ingeniør kan fortelle at støtdempere løser en differensialligning med enkel-, dobbelderivert og proporsjonalpådrag, men disse (viktige) dataene oppgis aldri på dempere så i praksis er det produkterfaring som gjelder. Kanskje racingfolk kan dette best?

Og så tror jeg kanskje du vil ha en tung bil. Er ikke sikker på dette, men tror det. Til sammenligning er det et krav til vogntog over 7,5t at hengeren ikke kan veie mer enn 1,5 x av trekkvognen. For små vogntog som ditt beskrives jo dette i vognkortet, men ideen om tung bil til tung henger gjelder vel fortsatt... Jeg har dratt anslagsvis 5 tonn etter en Ascona og det går jo, men det var spennende...

Så kanskje sjekke Porche Cayenne eller VW Touareg som er VW sin versjon på samme chassis. Toyota Landcruicer eller kanskje en Ford F150/F250? Jeg har en Land Rover Discovery som visstnok er kåret til verdens beste bil til å trekke ting etter. Den er registrert for 3500kg og jeg har også en treakslet henger som tåler det samme som jeg har fylt opp og også kjørt langt med. Det trasker og går og funker nesten, men generelt må jeg si at personbiler bør ikke trekke så tunge greier rundt på veiene, og det overrasker meg om vi får lov til det særlig mye lengre.

Til valg av bil er svaret å prøve - ring kompiser og ta vogna med på tur med ulike biler - det er stor forskjell. Tror produsentene gjør et ærlig forsøk på å anslå en passelig vekt å henge bakpå, men tror ikke det er så lett alltid.

Du vil ha en bil med kort avtand fra bakaksel til krok. Kjenner ikke Volvoene nå om dagen, men tidligere var det ganske mye overheng på dem bak, og det blir fort slitsomt å kjøre på.

Ellers er jo vinddraget på vogna betydelig, så når hastigheten på ekvipasjen øker, øker også trykket på den bakerste boggien på vogna og medfører fare for wobbling - det er scary shit!!! Så hold farten lav. Generell fartsgrense på 80km/h på bil med henger er ikke så mye, men med en stor vogn er det fort nok. Jeg hadde en Mercedes Sprinter bakpå hengeren som ble et stort vindfang, og den tålte ikke mer enn 60-70km/t før den wobblet. Sjekk denne https://www.youtube.com/watch?v=SbdF5AZmINc

I forlengelsen av poenget over, har jo maxvekt på kula litt å si. Skaff en bil som tåler 100-150kg på kula. Du vil ha 10-15% av hengervekta på kula. Dette er ikke beskrevet i krav, men kanskje tommelfingerregel? OK, det er synsing, men tror ikke så langt unna! Følg med på bilen og se når den begynner å ta vekt på bakakselen og bruk heuristikk til å finne ut detaljene - med to kompiser på støtfangeren bak ser fjæringene ut som 150kg på kula. Eller badevekt under draget, men det har man aldri med seg. ... og dessuten når farten øker, så minker jo vekta på kula - så hva er riktig da? Hvis hengeren blir et vindfang liker jeg å laste kula litt mer enn tillatt når ekvipasjen er i ro og unngår for enhver pris baktung henger når farten øker.

Unngå bil med avtagbar krok med så tung last - i alle fall om du hører klunkelyder når du trekker, det er anekdotiske beviser på at avtakbare fester kan falle av. Jeg skiftet ut til fastmontert.

Ellers er luftfjæring fint når du har litt vekt - da justerer bilen seg opp til riktig høyde uansett. Og snakk med noen om støtdempere, det er en nerdeting som det er få som kan noe om, men det er så så viktig!!! En ingeniør kan fortelle at støtdempere løser en differensialligning med enkel-, dobbelderivert og proporsjonalpådrag, men disse (viktige) dataene oppgis aldri på dempere så i praksis er det produkterfaring som gjelder. Kanskje racingfolk kan dette best?

Og så tror jeg kanskje du vil ha en tung bil. Er ikke sikker på dette, men tror det. Til sammenligning er det et krav til vogntog over 7,5t at hengeren ikke kan veie mer enn 1,5 x av trekkvognen. For små vogntog som ditt beskrives jo dette i vognkortet, men ideen om tung bil til tung henger gjelder vel fortsatt... Jeg har dratt anslagsvis 5 tonn etter en Ascona og det går jo, men det var spennende...

Så kanskje sjekke Porche Cayenne eller VW Touareg som er VW sin versjon på samme chassis. Toyota Landcruicer eller kanskje en Ford F150/F250? Jeg har en Land Rover Discovery som visstnok er kåret til verdens beste bil til å trekke ting etter. Den er registrert for 3500kg og jeg har også en treakslet henger som tåler det samme som jeg har fylt opp og også kjørt langt med. Det trasker og går og funker nesten, men generelt må jeg si at personbiler bør ikke trekke så tunge greier rundt på veiene, og det overrasker meg om vi får lov til det særlig mye lengre.

Antall visninger