Revisjonshistorikk [tilbake]

Uffda, dette høres ut som en kjip situasjon. Det er veldig lite hyggelig å oppdage at det er mye som ikke stemmer – etter at man har kjøpt bilen. Da blir det fort en negativ spiral, som tar bort gleden av å ha fått ny bil.

Jeg tenker at det viktigste for dere nå er å komme til bunns i dette og finne ut mest mulig av historikken til bilen. Det gjelder uansett om dere vil beholde den – eller selge videre.

Punkt én er å ta kontakt med forhandleren dere kjøpte av og be om all informasjon vedkommende sitter på. Legg frem det dere har funnet ut og be om svar. Hva som kommer ut av det er vanskelig å spå. Kanskje vet ikke forhandleren så mye, kanskje velger han å holde ting tilbake. Men det finner dere i alle fall ut av.

Parallelt med dette, bør dere sjekke med tidligere eiere. Ring, send e-poste, bruk Facebook – alt som er tilgjengelig. Her er det bare å spørre og grave. Med mindre man har noe å skjule, er min erfaring at de aller fleste bare synes det er hyggelig å kunne hjelpe med informasjon rundt en bil de har eid tidligere.

Sjekk serviceheftet og eventuell annen dokumentasjon som følger med bilen. Hvor har den vært på verksted, og når? Ta også kontakt med BMW og sjekk hva slags historikk de har på den.

I deres situasjon er det lett å tenke worst case, særlig når man underveis oppdager flere ting som skurrer litt. Men det trenger ikke nødvendigvis være slik heller.

Det er ikke uvanlig at biler blir stående. Dette med namsmannen er også noe som forklare at den har vært "ute av markedet" en god stund. Kanskje noen har planlagt å reparere en skade selv, så har det tatt lenger tid enn planlagt?

Hvis den har hatt en skade i fronten, er det heller ikke rart at det har blitt byttet lykt(er). Heller ikke at de er kjøpt brukt, i stedet for nye.

Jeg tenker det kan være naturlige forklaringer på mye av dette. Det viktigste er uansett å finne ut hva som har skjedd med bilen – og hvorfor,

Hvis dere er medlemmer i NAF eller KNA går det også an å få juridisk bistand der. Å bekoste advokathjelp selv er jeg mer skeptisk til i slike saker. Det blir fort veldig kostbart, samtidig som det kanskje ikke er noe å hente.

"Påstand mot påstand" er klassikeren her. Det blir en lang og kostbar prosess, som kanskje ikke fører til veldig mye. Når bilen har blitt 12 år gammel, gjør det naturligvis også noe med verdien på den.

Hvis dere velger å selge bilen, er det uansett verdifullt med alt dere har klart å finne ut av historikken. For en bil som virker såpass "ullen" som denne, er nok heller ikke veldig kurant å selge videre.

Jeg håper dere klarer å finne ut mest mulig og kommer til bunns i saken. All mulig lykke til videre!