Revisjonshistorikk [tilbake]

Heisann! Takk for langt, omfattende og interessant spørsmål. Skjønner jo godt at det frister med en BMW M5. Disse bilene har siden de kom i 1984 hatt en fantastisk kombinasjon av ytelser, sporty eleganse, mye utstyr, grei plass og luksus sammen med unikt god kjøreegenskaper. Dette er en bil som alle som er interesserte i bil har sansen for.

Men det er også ekstreme biler på både godt og vondt. Godt på det med ytelser fra V10-motoren og kjøreegenskapene. Vondt med tanke på poteseielle eierkostnader.

For selv om bilene i utgangspunktet er bunnsolide, så gjør jo 12 år noe med alle biler. Det er også nesten fysisk "vondt" å lese om hvordan din bildrøm til 400.000 korner er i ferd med å smuldre opp. Du har absolutt min medfølelse her.

Jeg har, om ikke fasiten, så i alle fall noen klare tanker og meninger, basert på opplysningene du har gitt meg i spørsmålet ditt. Så håper jeg du bærer over med meg om du synes jeg blir ubehagelig ærlig her. For jeg mener at du her har oversett en del ting som burde fått mer enn en lanterne til å begynne å blinke før du klinket til å handlet drømmebilen.

Bare det at den "selges som den er / står" indikerer at selger ikke vil ta noe ansvar. Jeg spør meg da hvorfor det? Hos meg så blinker allerede lanterne nummer en hissig rødt.

Karosseribytte (om det er det som er gjort. Man bytter ikke chassis på en bil med selvbærende karosseri) er også noe som er litt skummelt og som definitivt fordrer en veldig grundig sjekk før evt. kjøp. Mange hadde snudd i døra bare av å høre ordet. Så spør man videre; er det en ekte M5 eller en ombygget 5-serie? Hva med kilometerstranden her - hva er den egentlig? Bare 100.000 km er mistenkelig lite på 12 år.

Selvfølgelig så finnes det entusiasteide M5-er som bare brukes på sommeren og på godværsdager og som her levd et godt og trygt liv. Men det finnes også biler i andre enden av skalaen. De som er greiskjørt av åtte forskjellige eiere, hver enste dag i 12 år.

Dette er definitivt slike ting du burde undersøkt nøye og funnet ut av før du handlet. Jeg føler at gjorde det motsatte. Du handlet først og sjekket bilen grundig etterpå, når den litt dårlige mangefølelsen kom. Beklager – det er helt feil rekkefølge. Bare det at du forteller om at du oppdaget at bremsene var utslitt, sier jo litt om at du kanskje tok litt lett på den oppgaven med kontroll og sjekk før kjøp. Noe som kan straffe seg hardt og nådeløst.

Når man kjøper en bil "som den er / står" fraskriver men seg liksom også all garanti og reklamasjonsrettigheter og er inneforstått med det. Det er et slage "gentlemans agrement" at man da ikke dukker opp å klager på noe i etterkant. Selv om norske forbrukerrettigheter overstyrer dette, i alle fall i noen grad, om bilen er vesentlig dårligere enn man hadde grunn til å anta i forhold til alder, pris og kilometerstand. Her kommer det også i stor grad an på hva som står i kontrakten. Om det er med en tilstandsrapport og hva som ellers er opplyst om av feil og mangler.

Men du som kjøper har jo også en undersøkelseplikt. Den kan du ikke ha tatt veldig tungt på, for da hadde du oppdaget slitte bremser, defekt speil og at takluken ikke var i orden. Kanskje også oljelekkasjen og ulyden fra motor / gir. Igjen; en slik ekstrem bil krever nøye inspeksjon før kjøp... Står det at bilen selges som reparasjonsobjekt, så er det nok lite å stille opp med. Ofte så er det nettopp reparasjonsobjekter som "selges som de er / står". Jeg virker kanskje både streng og bedrevitende nå, og jeg beklager det. Men det er så mange som havner i trøbbel ved å kjøpe bil på denne måten og det synes jeg er trist. Bildrømmen avløses av endeløs trøbbel og uventede kostander og det som skulle vært hyggelig og moro blir bare leit.

Og for all del, jeg har tråkket i den samme salaten selv, til langt over knærne. Jeg lærte men det kostet meg dyrt den gangen.

Om jeg skal gi noe råd til slutt, så må det kanskje være å ta kontakt med en jurist hos NAF eller KNA om du er medlem, for å få de til å vurdere saken din ut i fra mailer, kontrakt og annen dokumentasjon du kan ha. Må bare få ønske deg lykke til og håper at dette ordener seg og at du etter hvert kan nyte Bdrømme BMW-en din.

Antall visninger