Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Daniel. Du er nok ikke den eneste som har gjort deg denne erfaringen. Store og tunge SUV-er kan være utfordrende på vinterføre. Som på firehjulstrekkere flest er det sjelden noen problemer med å komme seg opp og fram. Men svinger og nedoverbakker kan være mer krevende.

Nettopp firehjulstrekken kan være medvirkende årsak til at noen får ubehagelige overraskelser. Den kamuflerer nemlig ofte veldig godt hvor glatt det egentlig er. Du merker ikke noe før bilen plutselig slipper. Og da kan det dessverre være for sent. Mister du kontrollen på en stor og tung bil, er det ikke alltid så enkelt å få den på rett kjøl igjen.

Pigg eller piggfritt? Som regel kommer det an på hvor i landet man bor. Sandefjord blir nok tradisjonelt regnet som et typisk "piggfritt-sted". Men det er naturligvis ikke en sannhet som er opplest og vedtatt. Det viktigste er å finne ut hva som passer deg og din bil best.

Jeg anbefaler generelt ofte SUV-eiere å vurdere piggdekk. Det handler om det ekstra grepet og tryggheten disse gir, særlig på is/våt is. Etter hvert som stadig flere kjører med piggfrie vinterdekk, erfarer vi også at endel veier faktisk blir glattere enn tidligere. Snøen blir hardpakket og nærmest helt polert i forkant av kryss og rundkjøringer. Når få har piggdekk, får vi heller ikke "revet opp" denne overflaten.

Pigger eller ikke handler naturligvis om en avveining. Piggdekk gir gjerne litt dårligere komfort og mer støy. På enkelte underlag får du også dårligere framkommelighet, mens bremseegenskapene blir bedre på andre. Så må du vurdere hva du synes er viktigst.

Slik du beskriver dine erfaringer med Volvoen, tror jeg absolutt det kan være smart å vurdere piggdekk. Om mulig bør du i alle fall teste det ut, og sjekke om du merker forskjell.

Lykke til!

Antall visninger