Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Oppdatering fra trådstarter: Jeg har vært i kontakt med produsenten, altså Eberspächer og svaret derfra er at dette er normalt for Subaru på grunn av motorenes utforming og på grunn av liten varmeveksler. Siden dette tydeligvis er godt kjent blant Eberspächer og blant Subaruforhandlerne, så synes jo jeg at de kunne kostet på seg en bemerking om at det tar ekstra lang tid å varme opp kupeen, ikke alle som synes det er verdt 27.000 kroner, spesielt på en bensinbil.

Nå som varmeren likevel er installert ser jeg at jeg bare må gjøre det beste ut av det. Det vil si å lade batteriet svært ofte og heller kjøre kupeviftene på full guffe i 50-60 minutter ved feks +1 grader og noe lengre ved minustemperaturer og mye vind. Det er forsåvidt ikke noe problem i seg selv (varmeren fungerer jo) men det svarer ikke til forventningene jeg hadde når jeg bestilte det.

Jeg vurderte DEFA som et alternativ til bensinvarmer men ønsket noe kraftigere nettopp for å slippe å vente lenge på varm bil. Nå spørs det om ikke jeg monterer en DEFA kupevarmer likevel, siden jeg allerede har en fastmontert batterilader og må lade ofte. Så får heller bensinvarmeren konsentrere seg om å få opp varmen i motoren for å spare den for kaldstart.