Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei, kjente problemer på disse motorene (X83) er bl.a. turbohavari og at høytrykkspumpen (den som spruter dieselen inn i systemet) kan havarere. Mye skjer selvfølgelig etter 100K km. Jeg har en 07 modell med 177HK versjonen (N47 som ble introdusert i April 07). Fikk turbohavari på 80K km, fikk da dekket det på nybilgaranti. For M47 motoren (148HK) finnes det en bra link her som du kan lese deg opp på;

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=177720

En venn av meg med nøyaktig samme modell fikk sitt havari på 120K km, og ingen hjelp å få fra BMW (70K kr. i rep). Reparasjon/bytte av høytrykkspumpe kommer på ca. 50K kr., da må tanken renses og alle dyser og trykkledninger må byttes.

Du må regne med problemer (og dyre reparasjonskostnader) på disse motorene, dessverre. BMW er klar over det, men de kommer bare med \"svada\" gjennom sine autoriserte forhandlere og verksteder. Den vanlige forklaringen er at motoren ikke har fått nok \"smøring\" og at det kanskje har vært fylt bensin eller uren (vannholdig) diesel. Småkjøring (til/fra jobb) er heller ikke gunstig.

Det er selvfølgelig dyrere å reparere en bil i premium segmentet, men dessverre så er garantiene fra BMW ikke gode nok når deres motorer får problemer fra typisk 100K kjørte km. Man bør faktisk se på en utvidet forsikring som dekker motorhavari (inntil 200K km/7 år).

Min beste anbefaling (og dyrkjøpte for egen del) er å styre unna biler med X83 motoren (både M47 og N47).

Antall visninger