Revisjonshistorikk [tilbake]

Vi har 3 Pajeroer i stallen her, så kan komme med vår erfaring: Generell driftsikkerhet er typisk japansk; veldig bra. De er godt sammenskrudd, og tåler flere hundre tusen KM, bare de får det stellet som alle biler må ha. Et par svakheter er det på disse: Rust. De ruster godt både på fyllerør og drivstofftank. Så mye at det absolutt bør holdes under oppsikt, og evt bytte fyllerør hvert f.eks 5.år, det er en billig forsikring. Om dette ikke gjøres, ruster det hull, og vann og skitt kommer inn i drivstoffet. Dette når fram til pumpe og dyser, med astronomiske utgifter som følge. Rust i fremre del av bakre hjulbuer. Her har fabrikanten valgt en svak løsning hvor bakdøren er endel av hjulbuen. Dørens konstruksjon gjør at fukt og skitt hele tiden ligger inntil hjulbuen. Dette er mer kosmetisk, men likevel noe å sjekke. Tett innsug / EGR er som på mange diesler en utfordring også på denne, men noe stort problem er det ikke. Tidvis litt langkjøring, gjerne med litt belastning på motoren (tilhenger) og med litt høye turtall hjelper godt på. Drivstoff-forbedrende midler fra f.eks Tunap og QMI hjelper godt på for å motvirke dette på alle diesler. Det har vært en svakhet med øvre støttebrikke til kamkjedet (som blir utslitt og derved gir stor slakk i kamkjedet), men mener at dette er ordnet permanent på nyere utgaver. Bortsett fra disse tingene er mye fryd og gammen! Den er velkjørende, føles mer som en noe stor personbil enn som en traktor/lastebil. Litt støy er det fra motoren, helst på kald motor, men ellers er det lite støy. Litt etter versjon så er de godt utstyrt, og utstyret som er der er velfungerende. Som familiebil er den en skjult perle. Den er bred i baksetet, og selv om isofix-plasseringene er litt klønete (som på mange andre biler) er det generelt meget god plass i baksetet. I tillegg har du et bakerste sete (6 og 7) som passer fint for barn, men da mister du mye bagasjeromsplass. Greit å ha når en skal kjøre på treningen med ungene i gaten. Med å bare bruke det vanlige baksetet er bagasjeplassen god, vi har både hundebur og feriebagasje med oss uten å lide av noen plassnød. Bakerste seteraden felles ned i gulvet når man ikke trenger det. Setene ellers er gode med det som trengs av justering. Et stort pluss er at det er et bakre ventilasjonsanlegg. Det hjelper godt på humøret til ungene at det er behagelig temperatur også for de. Ungene digger å sitte høyt og med full oversikt ut, mens inn og utstigning for ungene ikke er ideell (beste hadde vel vært skyvedører med større åpning). Både servicekostnader og dekkutgift er noe høyere enn en mer ordinær bil. Forbruket er igrunn ganske hyggelig med rundt literen på hverdagskjøring. På langkjøring gjerne et stykke under, ren bykjøring vil nok gi litt over literen på milen, alt etter hvor travelt en har det. Drivverk og understell/hjuloppheng er solide saker som ikke krever noe mer enn helt ordinært ettersyn/service. På biler som er kjørt 150-200.000KM er det normale slitedeler som ryker til, som styreledd, ymse foringer, etc. Helt ordinært. Den er fantastisk å dra henger med! De fleste variantene tar minst 3500KG og det gjør den også i praksis. Så en 2-tonns campingvogn kommer du knapt til å merke. Vær obs at du trenger hengersertifikat om du skal dra på noe større enn en liten tralle. Det var et skifte i 2006-2007. 2006 har halogenlykter og samme dashbord som de eldre variantene. Den kom med antiskrens i 2006, det vil du absolutt ha. I 2007 kom det noen oppgraderinger som xenonlys og nytt dashbord, m.m. Mitt tips er å se etter en som ikke er bruktimportert (bruktimporterte mangler gjerne detaljer som doble batterier, motorvarmer, ekstra ventilasjon bak, m.m), gjerne varebil hvor seter følger med (mange kjøper disse bilene ny som varebil selv om den er privatkjørt, seter følger med når en kjøper ny i Norge), privatkjørt, alt av service er tatt, hvor begge sett med dekk er OK og gjerne på originale felger, og ikke minst at den har vært jevnlig antirustbehandlet / lanolinbehandlet. Ikke alle forstår viktigheten med å antirustbehandle en bil, men det er du som overtar en 10 år gammel bil som får problemet. Lykke til!