Revisjonshistorikk [tilbake]

Heisann!

Dette er generelt sett både fornuftige og gode biler og som byr på god plass, særlig i baksetet. Mange tror, litt feilaktig, at bagasjerommet også er gedigent, men fakta er at f.eks VW Passt her større bagasjerom. Men for all del, dette er stort nok for de fleste og blant de aller største i klassen.

Det som er viktig å tenke på her er at bilen har god og aller helst helt komplett service historikk. Obligatoriske sjekkpunkter er dekk, bremser, forstilling og hjuloppheng. Samt at registerreimen er byttet på riktig intervall. Vannpumpen kan også lekke, så sjekk gjerne den også.

Noen biler har vært plaget men noen irriterende elektriske feil slik som på elbakluke, speil etc. Sjekk nøye at alt virker som det skal før kjøp. På biler med DSG(automat) girkasse har det også vær en del tull. Det slipper du med manuelt gir, men til gjengjeld så kan det oppstå trøbbel på biler med såkalt to-masse svinghjul. Kjenn nøye etter vibrasjoner ved prøvekjøring da dette fort koster 25-lapper å utbedre...

De er ikke så vanlige i Norge,men biler med 1,4-liters bensinmotor kan få trøbbel med registerkjede. Ellers klager noen eiere på knirke og gnisselyder som kommer fra bakdørene. Noen mener også at den er litt kjip innvendig, at støynivået er litt høyt og at kjøregleden kunne vært bedre. Det er slett ikke uriktig det, men dette er ikke fordi Skoda ikke klarer å lage det slik. Det er slik for å skape forskjell mellom Skoda, VW og Audi.

Når det gjelder ren teknisk kvalitet, så står ikke Skode noe som hekst tilbake for sine dyrere og mer påkostede "søsken" fra VW og Audi, snarere tvert i mot. Byggekvaliteten er god. Det skal sies at bilen ellers er både komfortabel og retingsstabil på grunn av sin lange akselavstand. Suberb bygger på samme plattform som den noe mindre Octavia, men en forlenget utgave.

Dette var mye bil for pengene den gangen den var ny. Det er den fortsatt på bruktmarkedet. Du får en generasjon to, eller B6 som den gjerne kalles kom som stasjonsvogn i 2009 og du får bil til godt under 100.000 kroner her nå. Da som regel med ganske høy kilometerstand. Men kan man legge 120.000 til 150.000 i en slik bil, så er dette forsatt gode fornuftige kjøp som gir mye bil for pengene.

Antall visninger