Revisjonshistorikk [tilbake]

En snau liter på mila høres ikke unormalt ut for litt fresk motorveikjøring og en bensinbil fra midten av 90-tallet, spesielt ikke når vi snakker om en 2 liter som nok også er en heftig versjon etter bokstavkoden å dømme. Du kan imidlertid ha noe å hente på å sjekke tennplugger og lutfilter. Kjøp konsekvent NGK-plugger om du må bytte, og husk: de skal være sjokoladebrune når du har kjørt en lengre strekning. Er de svarte og sota, ville jeg prøvd dyserens FOR BENSINMOTORER ..og se om dette hjelper. Bilrekvisitaforetningene har dette...spesielt på en gammel bil som er kjørt lite, kan ting rett og slett ha grodd igjen! Skulle dette mot formodning ikke hjelpe...en tur til et dieselelektrisk verskted...de kan dette med innsprøyting og dyser på bensinmotorer også...og fått en sjekk på blandingsforholdet hhv dysene.

Spør selvfølgelig om råd...og pris...først...ta en tur innom...de fleste verksteder liker eldre biler og er mer enn villige til å gi deg gode råd. Forøvrig er slike verksteder både flinkere og rimeligere enn Fords merkeverksteder....merkeversktedet har sjelden samme spisskompetanse på innsprøytinga.

En annen ting du bør sjekke, er lufttrykket i dekka...for lavt lufftrykk = økt forbruk. Du kan øke lufftrykket til over det som står i boka også...inntil 10 %...og redusere forbruket noe...men nb...følg med på dekkslitasjen om du øker forbruker...du vil ikke ønske å slite dekka mer på midten enn på sidene :-)

KJØRESTILEN DIN bør du også se litt på. Dette er en eldre bil med ikke altfor mye dreiemoment, men det du har, har du fra relativt lavt turtall. Da har du mye å hente på å lære deg å kjøre mykt: unngå bånngass når du skal starte opp, hold god avstand og planlegg kjøringen...du vil kunne redusere forbruket med både en og to desiliter på mila med litt trening. Ellers kan du trøste deg med at verditapet på bilen din...og sannsynligvis vedlikeholdsutgiftene...er så lave at du kan le hele veien til banken! Du kan kjøpe mye bensin for det det ville kostet deg med en nyere bil :-) Har kjørt gamle biler mesteparten av livet sjæl, så det kan jeg alt om :-) Lykke til, ta godt vare på nesten-veteranbilen din!

Antall visninger