Revisjonshistorikk [tilbake]

Du har fått en grei fremgangsmåte mhp klage over...

Mhp varmen: dette med dieselvarmer...oftest webasto...som gir deg tilleggsvarme...er vanlgivis ekstrautstyr også i Norge. En TDI har lite spillvarme uansett, derved tar det minst 2-3 mil før olja er varm og derved motoren gjennomvarm slik at du får full effekt fra varmeappratet ved norske vintertemperaturer. Jeg tillater meg å tvile på at det er noen forskjell på biler som selges i det europeiske markedet, og Norge...har hatt et par importerte VAG TDI opp gjennom åra, den ene var sogar spesifisert for Spania, den andre var til og med satt sammen i Spania...begge fungerte helt greit ved norske vintertemperaturer. Men...det tar altså litt tid.

Det du kan gjøre, er å sjekke terosotaten og eventuelt skifte den med en som åpner først ved noe høyere temperatur. Kjølevæsken har høy spesifikk varmekapasitet, og et par par-tre grader gjør stor forskjell. Dette bør forhandler kunne gjøre for deg vederlagsfritt....om du får til en god dialog.

Reodor Felgen metoden er å tre en plast- eller katongplate mellom radioatoren og grillen om vinteren...da blir motoren fortere varm...men det er jo egentlig ikke noen grei løsning. En mer permanent løsning, om du ikke får nok varme med et eventuelt termostatbytte, er selvfølgelig å ettermontere en webasto-varmer. Også der burde forhandleren kunne strekke seg og gi deg en god pris...mesteparten av kostnaden ved ettermontering er, som naturlig er, jobben ved monteringen. Alterantivt et prisavslag på bilen, så kjører du til Sverige og får ettermontert en Webasto der...i og med at jobben er det som koster, bør det være vesentlig billigere på den andre siden av Svinesund. Et par telefoner kan lønne seg...

Med tanke på diskjusjonen, det være seg om du gjør det sjøl. eller med hjelp fra forbrukerrådet, kan du sjekke prisen på en Webasto i Norge...ca 7000 har jeg hørt på en ny bil...rundt 25-30.000 ved ettermontering. I ditt sted ville jeg vel møt forhandler på halvveien og vært fornøyd om jeg fikk varme i bilen....det være seg en annen termostat eller si en Webasto til halv pris.

Andre forskjeller kan det være, men lite sannsynlig. På 90-tallet var det ikke uvanlig at biler spesifisert for syd-eiuropa hadde noe dårligere dimensjonert generator og en regulator med lavere spenningsterskel, men vår andre importbil "made in Spain" i 2002 var identisk med den norske versjonen av samme Volkswagen-bil på alle punkter og vel så det. Om din bil er spesifisert for det tyske markedet, er det sannsynligvis identisk med den norske modellen på alle viktige punkter. Det skal Møller teknisk kunne svare på, ta en telefon...de er vanligvis svært positivt innstilt. Lykke til!