1 | opprinnelige versjon |
Med et såvidt begrenset budsjett ville jeg sett i retning av Skoda Octavia...om firehjulsdrift er en må-ha, evenutelt Volkswagen...det er bla mye Passat i markedet, det trekker ned prisen...mye bil for pengene er viktig når du ikke vil svi av for mye penger. Om du gir avkall på firehjulstrekk, er Jetta/Bora mye for pengene. Ellers finnes det et lite antall Seat i markedet....med firehjulstrekk...til en billig penge. Dette er som kjent også greie biler, stort sett Golf med et annet merke i grillen :-) Ekstrem bakkeklaring får du ikke hos VAG med dette budsjettet, men med gode dekk kommer du frem i snø på inntil 30-40 cm med "vanlig" bakkeklaring og firehjulstrekk. En ren forhjulstrekker som Jetta/Bora vil slite, da flyter du oppå snøen før du vet ordet av det, men inntil 20 cm ubrøyta går.....det vet jeg av erfaring:-)
Antar ellers det er snø som er ditt hovedproblem, dekk er alfa og omega, for min del har jeg hørt på kolleger fra Finnmark som sier at for ekte vinterføre er det en ting som gjelder: Nokian Hakkapellitta...med eller uten pigg...avhengig av hvor du bor...Volvo og Subaru er også nevnt, jeg ville vel gått for en VAG-greie...rett og slett fordi du ikke får veldig mye Volvo for under 200', Subaru finnes, men eldre Subaru kan være spennende...min subjektive oppfatning er at Subaru tenderer til å ligge høyt i pris. Finner du en rustrfi bil som er passet godt på...løp og kjøp...men unngå "ungdomskjørte" biler med en hel stall av eiere! Dette gjelder forsåvidt også VAG....og RUST er din verste fiende på alle biler produsert etter si rundt 2000....biler som er kjørt i områder med mye veisalt er spesielt utsatt.
2 | No.2 Revision |
Med et såvidt begrenset budsjett ville jeg sett i retning av Skoda Octavia...om firehjulsdrift er en må-ha, evenutelt Volkswagen...det er bla mye Passat i markedet, det trekker ned prisen...mye bil for pengene er viktig når du ikke vil svi av for mye penger. Også firehjulstrekkerene finnes...til hyggelige priser! Om du gir avkall på firehjulstrekk, er også Jetta/Bora mye for pengene. Ellers finnes det et lite antall Seat i markedet....med firehjulstrekk...til en billig penge. Dette er som kjent også greie biler, stort sett Golf med et annet merke i grillen :-) Ekstrem bakkeklaring får du ikke hos VAG med dette budsjettet, men med gode dekk kommer du frem i snø på inntil 30-40 cm med "vanlig" bakkeklaring og firehjulstrekk. En ren forhjulstrekker som Jetta/Bora vil slite, da flyter du oppå snøen før du vet ordet av det, men inntil 20 cm ubrøyta går.....det vet jeg av erfaring:-)
Antar ellers det er snø som er ditt hovedproblem, dekk er alfa og omega, for min del har jeg hørt på kolleger fra Finnmark som sier at for ekte vinterføre er det en ting som gjelder: Nokian Hakkapellitta...med eller uten pigg...avhengig av hvor du bor...Volvo og Subaru er også nevnt, jeg ville vel gått for en VAG-greie...rett og slett fordi du ikke får veldig mye Volvo for under 200', Subaru finnes, men eldre Subaru kan være spennende...min subjektive oppfatning er at Subaru tenderer til å ligge høyt i pris. Finner du en rustrfi bil som er passet godt på...løp og kjøp...men unngå "ungdomskjørte" biler med en hel stall av eiere! Dette gjelder forsåvidt også VAG....og RUST er din verste fiende på alle biler produsert etter si rundt 2000....biler som er kjørt i områder med mye veisalt er spesielt utsatt. Vær ellers ops på multilinkforstillinga på Passat B5! Ikke noe stort problem å passe på den, men mange slarver og kjører videre med "litt" rakling....derved ryker hele massan og du må skifte tre bærebruer istedetfor en :-)