Revisjonshistorikk [tilbake]

Som du antyder, en bil som er kjørt av proffesjonelle brukere er gjennomgående passet godt på. Biler som er mye langkjørt i tillegg, er en vinner. Min subjektive oppfatning er at så lenge vi snakker om reell kjørelengde, er ikke lang kjørelengde et problem overhode. Jevnfør han som kjøpte en Mercedes diesel av den gode sorten...med 300' på speedometeret...til en grei pris. Bilen fungerte godt den...når han senere fikk vite at bilen hadde et ett-tall foran de 300', altså en reell kjørelengde på 1,3 million, trakk han bare på skuldrene og kjørte videre...bilen var f.d taxi...og overveiende langkjørt :-)

Når du referer til forskjeller på noen få titalls tusen kilometer, betyr det ingen verdens ting. Jeg har kjøpt slike biler med både 2 og 300.000 km på speedometeret, og hatt stor glede av dem gjennom flere hundre tusen kilometer til...uten noensinne å oppleve den påståtte "reparssjonsdumpa". Det forutsetter imidlertid at man sjekker historikk og bilens faktiske tilstand før kjøp....og tar vare på den i årene som følger. Vær også klar over at en bil som er kjørt av FÅ personer...er et bedre valg enn f.ex en leiebil.

Mhp nesten-nye biler skal det også en del kilometer til før det virkelig monner. Om du ikke ser for deg å gå for en taxi med typisk alt fra 2 til 500.000 kjørte kilometer når den selges...ville jeg nok ikke skrudd forventingene altfor høyt når det gjelder prisavslaget...selv om du kan være heldig. Om du derimot kjøper en "ukurrant" bil...si en Passat Sedan fremfor stasjonsvogn...kan du spare titusenlapper. Likedan kan en mindre populær motorisering gi "mer bil for pengene". Andre utradisjonelle valg er merker som Citroen, et undervurdert merke i Norge som faktisk har sine kvaliteter. Bakdelen er selvfølgelig at bilen ramler som en murstein i pris, du må eie alle disse en stund for at det skal "lønne seg". I det tore hele: en bruktbil som er ett til to år gammel, gir deg en betydelig "rabatt" i form av lavere pris, ikke minst om du handler privat. Om du handler hos forhandler, vil du kunne oppleve at bruktpris inkudert reg avgift ligger ubehagelig nær nypris...så nær at du fote kan gå fra f.ex VW-forhandleren og kjøpe flunka ny Skoda for det samme som du betaler for en to år gammel Golf hos VW-forhanderlen. :-)

Vær ellers klar over at det enkle ofte er det beste. VW og Skoda gir deg gjennomgående et rimeligere og mer problemfritt bilhold enn "utstyrsbomber" fra Audi...tilsvarende for andre merker...lykke ti!

Antall visninger