Revisjonshistorikk [tilbake]

Nå er jo ikke bilen din engang innkjørt....i ditt sted ville jeg sett på totalen for de åra du har hatt bilen, da kan du gjøre deg opp en mening om hvor lenge f.ex clutch og bremser holder før neste skifte. Er dette "første runde", har du ikke rare utgiftene pr år, eller for den sakens skyld, pr 100.000 km. Om det ikke er rust av betydning på bilen, burde du kunne påregne si 150-200.000 km uten nevneverdige problemer. Å bytte slitasjedeler, er som å bytte legoklosser...å sveise rust er en helt annen greie.

Dernest bør du se på hvor mye du får igjen for bilen. Med en bil som er rundt 10 år, har mange forhandlere en tendens til å gi deg et skambud, de vil rett og slett helst slippe å få inn biler som er eldre enn 5 år. Å selge privat, gir noe høyere uttelling, men det er litt mer bry...og du bør ALLTID ha en god kontrakt og sørge for at eventuelle mulige feil og mangler er dekket...det være seg med runde formuleringer som i korthet sier at bile ner gått så og så langt....eller f.ex ved å spandere på en tilstandsrapport og vise til den. Å selge en velholdt S-Max burde ikke by på store problemer, men du skal ikke se bort fra at du like godt kan kjøre den i 5 år til sjæl...og komme godt ut av det i kostnader pr år.

Ellers ville jeg helt klart sjekka hos Ford først og fremst...nyere Ford er definitivt ikke dårlige biler, selv om forhandlernettet kan være noe opp og ned. Om du har en fast forbindelse, som du kjenner, vet du jo hva du går til. Hva Toyota angår, vil du jo lett få en plassutfordring da....der vil f.ex nye Skoda Kodiaq være et bedre alternativ. Men det var dette med den fine Forden din da :-)

Antall visninger