Revisjonshistorikk [tilbake]

Du har et vesentlig poeng, gitt at det kan påvises en klar og entydig sammenheng mellom ulovlig lysutstyr og en ulykke, kan du prinsipalt sett få både bot og straff og avkortet erstatning. Når det er sagt, det skal rimelig mye til for å komme i en slik situasjon....en direkte uaktsom bruk av vanlig lysutstyr kan jo føre deg ut i samme uføre. Den som legger vekt på å gjøre ting på lovlig vis, slipper slike situasjoner :-)

Har selv brukt Phillips-pærer i samme sjangeren som du har, og vært rimelig fornøyd. Men bla størrelsen og utformingen av reflekstorene, er en del av dette, jeg hadde en bil med store, gode reflektorer, kjøpte sogar nye reflektorer etterhvert, og fikk virkeig en "lysere" tilværelse. I ditt sted ville jeg nok sett kritisk på refektorene først...dernest på lysjusteringen....om det ikke er åpenbare muligheter for å hente noe der, vile jeg kontaktet ekstralys.no over telefon eller chat og sjekket mulighetene for et tilnærmet lovlig led-kit.

Med "tilnærmet" lovlig tenker jeg på at du stort sett kommer ustraffet fra moderat sterkere pærer, så lenge du er nøye med nærlyskjermming mv...altså at du ikke blender møtende trafikk. Feil lysbruk gir som kjent bot...mens ulovlige pærer mv ender i store trekk med dask på lanken og mangellelapp. Noe sterkere pærer vil normalt sett høre inn under siste kategori, men man skal ikke glemme at både LED-pærer og jukse-Xenon er noe Biltilsynet ser på flere kilometers avstand. Når jeg valgte sterkere, men likevel lovlige, Phillips-pærer og nye refeltkorer, var det nettopp med utgangspunkt i å unngå å skape unødig arbeid for våre venner i Biltilsynet...og meg selv :-) Moralen må være å forholde seg til lover og forskrifter, og der mener jeg du skal finne gode løsninger med både halogen og LED.

Antall visninger