Revisjonshistorikk [tilbake]

Mhp DAB radio: vær klar over at DAB i utgangspunktet krever en annen antenne for å fungere tilfredstillende. Det er relativt enkelt å koble til f.ex en løs duppeditt som kan motta DAB, langt verre er det å få til en antenne som gjør jobben i bilsammenheng. Greit nok når du kjører i områder med god dekning, men i "dalstroka innafor" kan det fort vise seg at du får problemer. Min erfaring med en fabrikkmontert DAB-løsning, angivelig det beste av det beste, er at dekningen ikke er i nærheten av å være like god som det jeg opplever med FM. En del av forklaringen er selvfølgelig at FM mono krever svært lite signalstyrke for at mottageren skal kunne gi deg intrykk av god kvalitet...din stereomottaker går umerkelig over til mono når signalet avtar...derved får du ikke de samme utfallene som vi opplever med DAB. For min del hører jeg bare på nyhetene av og til, derved betyr det jo ikke allverden.

En rimelig løsning type "Biltema" kan meget vel være like god eller like dårlig som en duppeditt til 4-5000 kroner. Mi subjektive oåppfatning er at 4-5000 kroner er det du betaler for å skifte ut hele radioen som står i bilen din med en ny radio med DAB/DAB+. Problemet er at det er lett å bytte ut "pisken" på din bil, men de antennene jeg har sett hos VW og Skoda har en (enkel) form for tilpasning i den delen som er skrudd fast i taket. Å bytte DENNE er ingen enkel affære. I ditt sted ville jeg kontaktet Bilradiospesialisten for å sjekke om det finnes en grei løsning til din bil. Man vil også vite om den antenna du har, vil fungere "godt nok".....eller om det må mer gjennomgripende endringer til.

Hva FILTRE til din bil angår, er det meg bekjent omtrent det samme som på mine VW TDI. Jeg bytter ALLTID oljefilter samtidig med motoroljen, og "longlife" meg her og der...kjører ALDRI mer enn 20.000 før jeg skifter olje. Om du vet hvordan en TDI-motor ser ut innvendig, skjønner du hvorfor :-) Jo lenger du kjører med olja, jo mer avleiringer blir det, og den eneste veien ut for dritten i olja...er gjennom bunnpluggen. LUFTFILTER skal du også være nøye med å bytte, bla pga luftmengdesensoren. Mener intervallet er 60.000 km, det bør være helt kurrant gitt at du ikke kjører mye på grusveier. Kupefilteret, eller "pollenfilteret", har samme intervall, lett å sjekke, lett å skifte. Vær NØYE med hvor du kjøper filtre, Biltema er IKKE tingen her...bildeler.no leverer gode filtre...ofte fra samme leverandør som "originaldeler"..til hyggelige priser. Om du sverger til originadeler...vær klar over at eksakt samme filter til VW koster vesentlig mindre enn når det står "Audi" på kartongen. Du kan også bestille deler direkte fra Tyskland, levering med DHL rett på døra er fornuftig om bestillingen overstiger si 3-4000 kroner.

Om du har automatkasse, kan det være både filtre og siler i disse, det avhenger av hviliken versjon vi snakker om. Såkalt "flushing"....skfite av ALL oljen...er anbefalt...som med motoroljeskift...det er gode grunner for dette. I DITT STED ville jeg definitivt skaffet meg en form for verkstedhåndbok om jeg skulle ha bilen en stund...antar du er interessert i dette med filtrene fordi du liker å passe litt på sjæl :-) Det er en VELDIG fornuftig tilnærming, både lønnsomt og lærerikt, uansett om du gjør arbeidet selv, eller bruker f.ex et godt tredjepartsverksted. Merkeverksted er ikke nødvendigvis påkrevet for enkelt vedlikehold.

Antall visninger