Revisjonshistorikk [tilbake]

Mulig jeg er noe ondsinnet, men for meg fremstår det som om det er flere enn Mercedes som gjennom de siste årene helt bevisst gjør det vanskeligere for fremtidige bruktbilkunder både å innhente bilens historikk og verifisere faktisk kjørelengde. Når dette skjer samtidig med at man til dags dato ikke viser vilje til å implementere så mye som et minimum av sikkerhet for å hindre uaotorisert tilbakestilling av speedometerstanden, er det i beste fall en uheldig utvikling.

For VAG sin del finnes ennå en form for servicehefte, men det er kraftig forenklet...man kan ikke som tidligere verifisere hva som faktisk er gjort, med et raskt blikk i serviceheftet. Dette bil også langt på vei gå igjen i forhandlernes historikk...man viser kun til en for utenforstående intetsigende serviceprosedyre. Det beste serviceheftet jeg har sett, var det som ble levert med hine tiders SSSR-biler. Med bilen fikk man en solid verkstedshåndbok, med sprengskisser og detaljert forklaring på service og vedlikehold, i serviceheftet var dette gjentatt punkt for punkt....sånn skal det være!

Min subjektive oppfatning er at den "løsningen" vi ser i dag, der serviceheftet som dokumentasjon blir mer og mer forringet, er uheldig- Både i forhold til eier, som plutselig er prisgitt forhandlers forgodtbefinnende i en eventuell diskusjon omkring dokumentasjon og garanti, men også i forhold til fremtidig videresalg og nye eiere av bilen. Vi er tilbake i en tid der det er fornuftig å kreve fullstendige kvitteringer og ta vare på dem, for egen del og til den dagen bilen skal gå videre til ny eier. Ellers er jeg blant dem som foretrekker å passe på sjæl, og gi bilen både hyppigere ettersyn og oljeskift mv enn det "serviceheftet" tilsier. Serviceheftet slik det fremstår i dag, har slik jeg ser det, mindre og mindre verdi. men i ytterste konskevens kan det altså være den eneste håndfaste dokumentasjonen du har.

Antall visninger