Revisjonshistorikk [tilbake]

Tesla har hatt forsprang på to områder: rekkevidde og vekt. Med ellers tilnærmet lik batteriteknologi, dreier rekkevidde seg i første rekke om hvor mange batterier...hvor mye dødvekt...man skal trøkke inn i bilen. For alle praktiske hensyn, det er ingen "bonus" med en bil som veier mest mulig..tvert om.

Når Opel, med de andre hakk i hæl, kommer med nye modeller som etter alle solemerker også har oppdatert batteriteknologi, får vi biler som er bedre tilpasset det europeiske markedet, samtidig som vi får rekkevidde som i mange tilfeller kan overgå selveste kongen på Haugen. Hvor Model 3 egentlig havner sammenlignet med "de andre", er ikke godt å si, men den som er blant de (få) som kan klare seg med elbil, bør sete seg grundig inn i bla hvilke lademuligheter man egentlig har. F.ex Renault Zoe går langt i å tilby en svært god hjemmelader, som gir riktig så frisk lading om du bor i den delen av landet som har TN-nett, mens man kan bruke den andre steder...med noe mindre frisk lading...med en omformer.

Teslas "hurtigladere" kan fortone seg som et "fortrinn" for mange, men man bør ha is i magen og ha klart for seg at det kun er ca 750 hurtigladere over hele Europa....til sammenligning er det mellom 8 og 9000 bensinstasjoner bare i UK....det tilsier at man nok bør velge hybrid om man skal kjøre på ferie :-)

Dette med hengerfeste er en interessant opsjon, men ingen elbiler,,,verken model X eller andre...er i nærheten av å egne seg for verken campingentusiaster eller vii som kjører hjem 3-4 favner med ved fra vår faste leverandør 5-6 mil unna. Her må man også ha is i maven og være realistisk: man kan kjøre litt søppel eller hente varer på IKEA om man bor nær nok...og ikke har for tungt slep. Å kjøpe elbil for å kjøre med slep er ingen god policy på lenge ennå - der må man ha en bensin/dieselbrenner i tillegg.

Antall visninger