Revisjonshistorikk [tilbake]

I og for seg ikke uvanlig om du ikke har tilleggsvarmer...f.ex Webasto. Legger ellers til til grunn at du har sjekket både temperatursensoren og termostaten. Det gjorde jeg med min f.d Passat TDI når jeg opplevde samme problemet :-) Det var IKKE feil noe sted, bilen var bare sånn. Noe problem var det jo egentlig ikke, varmeappararet fungerte, olja ble omtrent like varm som kjølevannet, det var bare litt uvant at motoren aldri ble "vam", Men det ble den altså - bare ikke like varm som den pleide å være. Årsaken var for effektiv forbrenning, for lite spillvarme. Hadde bilen i mange år, den passerte 485.000 før den ble smadret av en som kjørte "engelsk" på norske veier :-(

En gammel oppskrift er å dekke til radioteren i større eller mindre grad på kalde dager, bla russiske biler hadde en sjalusi som standard i gamle dager. Mener også Opel hadde en slik patent. Men det er VELDIG lenge siden. Sist jeg gjorde det, var på en Passat 1,6 D fra tidlig 80-tall. I ditt sted ville jeg sjekket på et Audi-forum før jeg prøvde en slik Reodor Felgen løsning. Der vil du også kunne få svar på om din bil er den eneste med dette problemet...hvilket den sannsynligvis ikke er. Kjører ellers en 2.0 TDI fra samme konsern nå, om jeg slår av den automatiske tilleggsvarmeren...dvs Webastoen....tar det laaaang tid før temperaturen stiger når det er kaldt, er det -10 eller mer...når den ikke knekkpunktet for termostaten.

For min del har jeg for vane å unngå høye turtall og belastning av motoren før olja er driftsvarm. Hva garantien angår, er det neppe reservasjoner mhp norske vintre, men jeg ville jo tatt opp saken med merkeverkstedet....ETTER at jeg hadde sjekka bla om andre opplever det samme med denne motoren.

Antall visninger