Revisjonshistorikk [tilbake]

Nå er ikke statsbudsjettet vedtatt ennå, men av det som er kjent til nå, blir det ikke store endringer for de bilene folk flest velger. At man "satser" på elbiler og hybrider, er i realiteten mer symbolpolitikk enn en gjennomgripende endring. Om vi ser tilbake på jippoet med diselbiler, som de facto er god mijøpolitikk, kan pendelen like gjerne svinge den andre veien for både bensinbiler og hybridbiler i 2018.

Pr i dag har elbiler vist seg å være den store taperen i bruktmarkedet. Når det kommer et helt kobbel av elbiler med tildels dramatisk økning i rekkevidden neste år, er det rimelig å anta at elbilene vil være den store taperen i bruklmarkedet de nærmeste to-tre årene. Noe av dette skyldes uvisshet om levetiden på batteripakken, det er hevet over tvil at dette kan være vel begrunnet. Dette vil i noen grad påvirke bruktprisene på hybrider, mens bensin og dieselbiler er kjent teknologi. At politikernes vinkling og nye avgifter "for mijøets skyld" kan påvirke etterspørselen i noen grad, er sannsynlig, men å kjøpe bil på hva man tror politikerne kan finne på av galskap, er ikke nødvendigvis klokt. Den som tenker totaløkonomi, bør heller planlegge på lang sikt, gjennom å kjøpe seg en god, sikker bil, gjerne en bil som har vært i markedet en stund med kjent teknologi og lite problemer, og beholde den i 10 år eller mer. Kjærlig omsorg og pedandisk vedlikehold skader ikke, steller du godt med bilen er den trofast tilbake. Å bytte bil annethvert år eller oftere, er personlig ruin, å bytte bil når garanten er ute etter 100.000 km eller 5 år kan man jo lure seg selv til å tro er klokt, men man kan skifte mange deler for hva det koster å bytte bil.

Et viktig punkt: nye biler og rustbeskyttelse er et sorgens kapitell. Å kjøre en ny bil direkte på understellsbheanlding er en av de fornuftigste investeringer du kan gjøre.

Antall visninger