Revisjonshistorikk [tilbake]

I ditt sted ville jeg først og fremst sjekka hva som ga lavest beskatning. En stund siden dette var relevant for min del, men jeg innbilte meg at varebiler med fast innredning ikke ble ansett som egnet til privat bruk..følgelig utløser det ikke beskatning. En murerbil full av sementsekker og verktøy stiller i samme klasse. Årets krav om kjørebøker forsurer noe, men en murer jobber jo mye, du har lite "privat bruk". Du kan sjekke hos Ligningskontoret...eller Skattebetalerforeningen. Sistnevnte er et greit sted å være medlem...det betaler seg, spesielt når du har skattemessige forhold som det du her nevner.

Har venner som har Vito, de fungerer greit, gitt at man gir dem litt mer stell enn andre biler. Forstår også at det dreier seg om konservative, me sterke motorer. Det er unkektelig en fordel for en yrkesbil.

Har ellers kjørt Caravelle 4x4 og Landcruser på jobben gjennom mange år, begge er greie biler. Men vær ops på at Caravelle med 140 hk TDI blir litt slapp med 2,0 140 hk, den gamle femmeren eller en 170 hk fungerer vesentlig bedre...spesielt om du kjører med tunge lass. Du bør også ha dette med diesel partikkelfilteret i bakhodet...mye småkjøring = problemer. Vurder også om du har behov for lang eller kort type. Ellers er fremkommeligheten god, både 4-hjulstrekket og antispinn / ESP er av rette sorten. Om du kjører mye og relativt langt, er Caravelle et godt valg...også med last...forutsatt rett motorisering.

Landcruiser er grei på mange måter, men den er tung, og mange av de norske versjonene har moderat ytelse. 177 hk / 400 nm er ikke mer enn akkurat nok. Med reduksjosngir og sperrer er det ingenting som stopper deg. Ikke en spesielt komplisert bil, men som Caravelle, vekta bidrar jo til at du blir gode venner med de som selger slitasjedeler og dekk. Husk også at Landcruiser har høy lasteterskel og begrenset med plass, du skal vurdere behovet nøye: du får ikke lempa inn en palle med fliser...da må du ha henger.

Antall visninger