Revisjonshistorikk [tilbake]

Chipping på privat initiativ vil unektelig medføre at den store alarmklokka - den det står "garanti" på - ringer med dommedagsklang. Når du chipper bilen, sletter du garantien. På en så dyr bil...dårlig karma.

Det andre dommedagsdrønnet kommer når Toll og Avgiftsdirektoratet kommer inn i bildet: såvidt jeg forstår, leveres bilen i to versjoner i Norge: en med 218 hk / 400 nm og en med 272 hk / 600 nm. Som du vet, det er en sammenheng mellom effekt og moment. Om du skal gjøre et stunt som dette, bør du gjøre det gjennom forhandler...og fortrinnsvis etter at hk-avgiften eventuelt blir historie. Det siste er på ingen måte sikkert...om du gjør dette "i dag" koster det en liten formue. Å gjøre en såvidt betydelig endring uten å involvere Biltilsynet, er ekstremt uklokt.

Skal du beholde garantien og forbli venner med forsikringselskapet, biltilsynet og alle de andre, bør du altså ta opp saken med din Audi-forhandler, eventuelt importøren. Merker meg forøvrig også at den "tamme" varianten har S-tronic, mens den noe heftigere versjonen har tiptronic. Det mer enn antyder et potensielt problem, både et faktisk problem, og et skjæringspunkt i forhold til garanti mv..

Min subjektive oppfatning er at jeg for all del ville spurt. Men skulle det ikke la seg gjennomføre, har du likevel mer enn nok krefter til både norske fartsgrenser og heftig motorveiskjøring i utlandet. For alle prkaitske hensyn: "lightversjonen" kommer til å gi deg mye glede - den også - og med så lavt effektuttak skal du ikke se bort fra at det er en ekstremt holdbar motor. Det du "taper", er et solid kraftoverskudd om du er av dem som trekker rundt på et par tonn sjampingvogn. Foørvrig fremstår det som om selgeren har vært noe uheldig i sin kommunikasjon, eventuelt snakka så fort at han blanda to spesifikasjoner. Sånt skjer, her kunne han jo helt sikkert solgt deg den dyrerste versjonen :-)

Antall visninger