Revisjonshistorikk [tilbake]

Såvidt vites går bla VAG Hybrid kun på bensinmotoren når temperaturen ligger under så og så mange grader. Begrunnelsen skal være at det forkorter batterienes levetid å kjøre rent elektrisk når det er kaldt. Om man også har hatt den problemsitllingen du nevner i tankene, skal du ikke se bort fra, Det går rykter om at man vil endre dette slik at VAG hybrid også kan kjøres rent elektrisk når det er kaldt, men dette er jo i seg selv meningsløst: uten varme fra motoren kjører du rundt i et ishus.

Hvordan andre produsenter har løst dette, er jeg ikke kjent med, men som nevnt over, i det øyeblikk du tenker tanken på at du har behov for varme, vil bensin/dieselmotoren starte uansett: det er som oftest den eneste måten å få varme i bilen på. Ellers har du et poeng, kald motor / kald olje sliter på motoren, men gitt premissene over vil dette neppe være et spesielt mye større problem med en hybrid enn en konvensjonell bensin / dieselbil. For min del er hybrid uaktuelt, men jeg bestiller konsekvent mine biler med motorvarmer, det være seg elektrisk eller bensin / dieselvarmer. Like konsekvent er jeg med å unngå turtall over 2000 o/m og hard belastning før olja er gjennomvarm. Det mener jeg å ha igjen for, har nær konsekvent kjørt mine biler gjennom 40 år rundt 4-500.000 km før jeg har solgt dem videre.

Antall visninger