Revisjonshistorikk [tilbake]

Når du prioriterer sikkerhet, fremstår det som om du har vært ute en vinterdag før, og har lang erfaring bak rattet, både sommer og vinter. Med et slikt utgangspunkt og stabile vinterforhold er piggfrie dekk like gode, eller bedre, enn piggdekk. Det er imidlertid et kritisk unntak: når det kommer vann på is har piggdekk et ikke ubetydelig fortrinn: du får kortere stopplengde og noe bedre grep. Spesielt med en relativt tung bil kan dette være forskjellen mellom å drite i buksa og ha det greit. Om du har mye is med tendenser til vann på toppen på den tiden av døgnet du kjører, er piggdekk et fornuftig valg.

Det springende punktet er hvor ofte du opplever slike forhold...bor du i Oslo-området kan kan glede deg over slike forhold ganske så ofte :-) For egen del bor jeg i grisgrendte strøk i vest, med sporadiske turer østover. 10-12 dager i året med underkjølt regn er håndterbart, har kjørt piggfritt i mer enn 25 år privat, i jobben har jeg kjørt utrykningskjøretøyer med firehjulstrekk og piggdekk. Uavhengig av om du velger med eller uten pigg, på norske vinterveier er det kun Nokian Hakkapelitta som gjelder. Det er en klar forskjell, og du vil ikke ha det dekket som er "best" på "motorvei" eller noe sånt når du kjører på vinterføre. F.ex Michein har slike egenskaper...mens Continental er et greit allround-dekk. Når det virkelig gjelder...er det ingen som slår Nokian. Og best av alt...dekkene beholder egenskapene lenger enn noen av de andre. Conti er et middelmådig dekk når løpet er halvgått.

Den klart største bakdelen med piggdekk er disse famøse datoene, der myndighetene har bestemt at vinteren er over. Det er sjelden helt korrekt, med piggfrie dekk har man et mer avslappet forhold til kalenderen. Her hvor jeg bor, har det kommet snø og is både en måned før, og en måned etter "datoen". Men om man kan håndtere dette på annet vis...eksempelvis utsette turen opp gjennom østerdalen...er jo også dette greit å håndtere. Lykke til - og gratulerer med en spennende bil!

Antall visninger