1 | opprinnelige versjon |
Gratulerer, håper du får mye glede av bilen :-)
Hva kjørestil angår, er det alltid fornuftig å kjøre med vett. Har selv bla hatt en Passat og kjørt den 485.000 med original clutch, original vannpumpe osv osv...mener ellers jeg skiftet en drivknute foran på disse kilometerne....mens barnebarnet til en kollega klarte å rive av begge drivknutene på en tilsvarende bil et par uker etter at han fikk bilen....forøvrig en bil med under 100.000 kjørt. Derved er det ikke sagt at man ikke skal bruke bilen, men alt med fornuft. Og ja, det kan være noe koksdannelser i en motor som er "gubbekjørt", men jeg ville ikke bekymret meg veldig mye for det ved norske fartsgrenser. Om du derimot skal til utlandet på seriøse motorveier, bør du unngå å dra på altfor hardt de første 1000 kilometerne eller deromkring. Dette gjelder forøvrig generelt, i et land med 60-skilter ute på skauen kjøres jo egentlig de fleste biler på tomgang mesteparten av året.
For min del er jeg nøye med å unngå høye turtall til oljen er gjennomvarm. For en TDI utgjør dette 2-3 mil, med en bensinmotor snakker vi 1-2 mil. legger vekt på å kjøre jevnt og trutt, kjører mer på moment enn turtall, ytterst sjelden jeg drar til rødstreken på turtelleren, en slik kjørestil vil også passe på den bilen du har kjøpt. Noe kynisk sagt: en Mondeo er mye bedre enn en japs :-) Lærte meg å kjøre sånn når jeg kjørte lastebil for noen tiår siden. I det hele tatt, det er en trygg, avslappende kjørestil som passer godt om du kjører mye: for min del har jeg logget 70.000+ pr år på det verste.
Videre skifter jeg konsekvent olje / filter samtidig, for din bil vil anta at du kjører like greit på vanlig delsyntetisk olje (sjekk boka) og 10 eller 15.000 km skiftintervall, eventuelt en gang i året. Koster lite..og bidrar til at motoren har det godt. Andre ting jeg sjekker regelmessig er bremsebelegg, skiver, hjuloppheng...koster en halvtime ekstra når du skifter dekk.