Revisjonshistorikk [tilbake]

Har sett fabrikanter som oppgir et oljeforbruk på 1 liter pr 1000 km - 100 mil - som "normalt" :-) Du bør selvfølgelig ta dette opp med forhandler, og gjerne følge med oljenivået over tid - en gang kan være en tilfeldighet, f.ex at man bare har skiftet olje og filter, og glemt å la motoren gå litt etter filterbyttet og etterfylle olje...det gir plutselig en halvliter mindre olje i utgangspunktet. Selv den beste kan gjøre feil.

Når du ikke ser olja på pinnen, er det i seg selv skremmende nok, så her bør du uansett sjekke si annenhver gang du fyller drivstoff en periode. Vær ellers oppmerksom på at en oljelampe vanligvis ikke sier fra før det er for sent: når lampa lyser, er det skåltomt, da har skaden skjedd - enten det er trykksensor eller nivåsensor eller begge deler. Har hørt skrekkhistorier om uheldige Ford-eiere som ser "lyset" et kort sekund...for å bli etterfulgt av lyden av den absolutte katastrofe når motoren går til Jesus...

Du bør altså ikke vente til lampa lyser før du tar opp peilepinnen...spesielt ikke med en motor som synes å bruke olje. Ellers ville jeg aldri kjørt 2 år på olja, 1 år eller 20.000 km er max ved såkalt "longlifeolje" i min begrepsverden, 15.000 ved vanlig syntetisk / delsynteisk olje - og alltid filterbytte. Om du bruker forhandler eller et annet autorisert verksted, har ingen betydning for garantien, men unevnelige merkeverksteder har en tendens til å forlange blodpris for oljen.

Har sett fabrikanter som oppgir et oljeforbruk på 1 liter pr 1000 km - 100 mil - som "normalt" :-) Du bør selvfølgelig ta dette opp med forhandler, og gjerne følge med oljenivået over tid - en gang kan være en tilfeldighet, f.ex at man bare har skiftet olje og filter, og glemt å la motoren gå litt etter filterbyttet og etterfylle olje...det gir plutselig en halvliter mindre olje i utgangspunktet. Selv den beste kan gjøre feil.

Når du ikke ser olja på pinnen, er det i seg selv skremmende nok, så her dette bør du uansett ta opp med forhandler, og helt klart sjekke si annenhver gang du fyller drivstoff en periode. Vær ellers oppmerksom på at en oljelampe vanligvis ikke sier fra før det er for sent: når lampa lyser, er det skåltomt, da har skaden skjedd - enten det er trykksensor eller nivåsensor eller begge deler. Har hørt skrekkhistorier om uheldige Ford-eiere som ser "lyset" et kort sekund...for å bli etterfulgt av lyden av den absolutte katastrofe når motoren går til Jesus...

Du bør altså ikke vente til lampa lyser før du tar opp peilepinnen...spesielt ikke med en motor som synes å bruke olje. Ellers ville jeg aldri kjørt 2 år på olja, 1 år eller 20.000 km er max ved såkalt "longlifeolje" i min begrepsverden, 15.000 ved vanlig syntetisk / delsynteisk olje - og alltid filterbytte. Om du bruker forhandler eller et annet autorisert verksted, har ingen betydning for garantien, men unevnelige merkeverksteder har en tendens til å forlange blodpris for oljen.