Revisjonshistorikk [tilbake]

Oppgitt forbruk i forhold til en gitt norm, gjerne målt i et laboratorium, og reelt forbruk på vanlig offentlig vei med din og min kjøring vil alltid være to forskjellige ting. Spesielt for bybrider er det jo at man har mulighet til å oppnå kunstig lave tall ved å starte målingen med fullt batteri.......og at man måler over en begrenset kjørelengde. Når du kjører 70 mil med blandet kjøring og antagelig en bensin hybrid, og oppnår et såvidt lavt forbruk som 0,7, er du flink til å kjøre, du er en virkelig økonomisk sjåffør. At hybridbilen ikke holder det vi tror den lover, er rett og slett et resutlat av to ting: målingen, som også legges til grunn ved avgiftsberegningen i land som Norge, må nødvendigvis være utført i laboratorium for å være reproduserbar. Om reelt forbruk skulle vært lagt til grunn, ville det neppe vært mange hybrider i Norge...men norske politikere har jo et ikke ubetydelig markeringsbehov....og da så....

Tipper også din "nybil" har en dieselmotor? Eller er det en moderne bensinmotor? Begge deler har rimelig god effektivitet, og en tung bil med en god motor med mye anvendbar kraft - dvs høyt dreiemoment - som blir kjørt av en erfaren sjåffør - bruker lite, og matcher lett en hybrid med f.ex en pinglete liten bensinmotor. Ikke minst når du beskriver at du har kjørt en del bykjøring, og en del på motorvei. Her betyr ikke kasseformen på bilen din stort, 110 er tross alt ingen spesielt høy hastighet, og i byen...vel....om du kjører som meg, og bruker moment ved lave turtall fremfor å frese avsted med nåla på turtelleren i rød sone...da har du forklaringen. Forskjellen i effektivet mellom en moderne, konvensjonell bensin / dieselmotor og en hybrid er rett og slett ikke så stor som "noen" vil ha det til :-)