Revisjonshistorikk [tilbake]

Den eneste tordelen med hybrid er redusert engangsavgift. Med liten batterkapasitet og en del ekstra dødvekt å dra på, er det lite å hente på redusert forbruk, om du ikke har mye småkjøring og er flink til å lade. Hvorvidt dette i det hele tatt "lønner seg" er diskutabelt. I ditt tilfelle, der du skal trekke relaitvt mye vekt, er det også viktig å ha bak øret at begrepet "systemeffekt", dvs et effekttall som oppgir summen av effekt på en ofte pinglete liten bensinmotor og el-motoren, ikke er e Pnioccio-tall. At "systemeffekten" er hele 220-250 er ikke det samme som at du har like mye disponibel kraft som med en diesel eller bensinmotor med tilsvarende ytelse.

I ditt sted ville jeg vurdert en VW Caravelle med et passende antall seter, dieselmotor - den 5-sylindrede utgaven er vesentlig bedre til å trekke med enn 2-liter TDI - og kombinasjonen DSG / firehjulstrekk. Da får du NESTEN Kinder-egget ditt, dvs en bil som kan trekke sjampingvogna og har plass til hele slekta. Automat kan du også få, og om du ikke finner en slik bil i bruktmarkedet i Norge, er det mengder av biler å velge blant i Tyskland. Pålitelige, god drifstøkonomi, god sikkerhet - hva mer kan du ønske?

Selvfølgelig, hybrid-drivverk får du ikke med Caravelle. Det finnes amerikanske monster-hybrider, men man med kombinasjonen blytunge biler og V-8 er jo noe av poenget med et hybrid drivverk borte. Det er mulig man kan klare å pine dritten ned i 1,5 liter på mila istedetfor 1,6, men ellers skal man være veldig entusiast for å kjøre amierkansk med de drivstoffprisene vi har her hjemme på berget.

Å tilpasse seg vinglete politikere har også liten mening, tipper det neste skatteobjektet blir nettopp hybridbiler, kanskje også elbiler. Det eneste vi vet med skkerhet, er at det er poltisk vedtatt at all transport skal være knalldyrt i Norge - "for miljøets skyld".

Antall visninger