Revisjonshistorikk [tilbake]

Verdien av sercieheftet er diskutabel, min subjektive oppfatning er at verkstedshistorikken er viktigere der slik finnes. I hine diage kunne faktisk serviceheftet fortelle nmoe om hva som skulle gjøres når, og mekanikeren signerte på at det var gjort - hvilket ikke nødvendigvis er tilfelle....

I dagt sier heftet alt og ingenting, det er stort sett en samling stempler som sier at bilen har vært innom en som har en stempelpute og et stempel med jevne mellomrom. Hva som er gjort, er ikke lenger krøssa av på samme vis som før....antagelig for at merkeverkstedene forsøker å forsvare eget revir.....men man ser ialleall med stor sannsytlighet at det iallefall er skiftet olje og filter...

INTERVALLER er en ting....men det du virkelig bør se etter, er speedoemterstand....og igjen...BÅDE i dette heftet og historikken.....og i Biltilsynets registert over EU-klontroller mv.. Det er selvølgelig ikke iditosikkert, men det vil som regel være mulig å legge sammen to og to....du ser ikke små avvik, f.ex 30-50.000 km......på denne mpåten,....men om du kjøper en bil der "noen" har vært kreative og stillt speedoemtert 100.000 eller mr tilbake...ikke så uvanlig som man skulle tro....bør du kunnne plukke det ut fra servicehefte evnt historikk.

Og selgere som tar servicen på egen hånd? Vel....de blir det færre og færre av etterhvert. Bilmekanikere har som regel stempelet sjæl....eller kan få arbeidsgivers stempel inn i heftet...og få servicen inn i historikken. Mer komplisert er det med eldre biler og hobbymekaikere, men det er da ikke et problem: en bil til 50.000 stiller man ikke samme krav til som til en bil hos forhandler. Jeg har hatt mang en hyggelig rat i garssjen hos hobbymeknikere som har like mye kompetanse og utstyr som et middels bilverksted....og kjøpt biler i prisklasse deretter uten problemer...

Antall visninger