Revisjonshistorikk [tilbake]

Start-stopp automatikken gir helt klart en merbelastning for både starter og batteri. Hva motoren angår, er det neppe et problem, husk forøvrig at en dieselmotor praktisk talt har null spillvarme på tomgang. De som lar motoren gå på tomgang med en dielmotor for å få bilen varm, skal stå en stund. Jeg har ellers merket meg at min nye TDI trenger omtrent like mange bil på å bli varm som min forrige bil - 15 år eldre - når jeg kobler ut dieselvarmeren. Noe stort problem er jo ikke dette med syntetisk olje, motoren får smøring uansett, men for min del unngår jeg høye turtall til oljen er varm. Det mener jeg er en klar fordel, kfr at jeg kjørte min forrige TDI nærmere 500.000, uten noen gang å ha nevneverdig oljeforbruk mellom oljeskiftene. På min nye bil har jeg som du nevner, start-stopp automatikk, men jeg har også en grei knapp som slår av dritten......

Når det er sagt, jeg lar IKKE bilen stå og gå på tomang mer enn maks et minutt, uansett.

Antall visninger