Revisjonshistorikk [tilbake]

Heisann!

Huff - ja, det går fort og snart er det tid for å tenke på vinterhjul og isskraper igjen. Jeg kjøpte nye dekk i fjor og slipper derfor enklere unna i år. Det er bare å skifte hjulene.

På biler med permanent firehjulsdrift er svaret på spørsmålet ditt fra min side klinkende klart. Alle skal byttes samtidig. Dette for å unngå ulik rotasjonshastighet på nye og slitte dekk. Forskjellen på rulle-omkretsen er større enn man kanskje skulle tro.

Denne forskjellen kan ødelegge differensialer og eventuelle transfer-girkasser. Jeg har selv sett eksempler på det – og tro meg – reparasjonene her kan man kjøpe mange dekk for...

Din Toyota Rav4 fra 2013 har ikke permanent firehjulsdrift, men er "forhjulstrekker" inntil det er behov for firehjulsdrift og den kobler da inn bakhjulene.

Man skulle derfor anta at det ikke var så viktig å bytte alle fire dekkene samtidig her. Føringene fra Toyota er imidelrtid soleklare. Man skal ikke blande sommer og vinterdekk, man skal ikke blande forskjellige dekkdimensjoner og man skal heller ikke blande ny og brukte dekk. De garanterer seg slik sett mot eventuelle skader ved avvik. Dette kan helt sikkert også få betydning om man kommer ut for en sak der det blir snakk om garantireparasjoner på drivverket.

Jeg tror sjansene for at du påfører bilen din noen skade om du bytter bare to av dekkene er ørsmå. Min påstand er derfor at du ikke på død og liv MÅ kjøpe fire nye dekk.

Men når det er sagt så vil jeg allikevel si at du BØR bytte alle fire samtidig. Det koster litt, jeg ser den - men det er det mest fornuftige.

Det er på en måte like godt å "hoppe i det", som i dri... i det og være på den sikre siden, som å ta en sjanse på noe som kan bli veldig kostbart om noe går galt. Du har en relativt ny og kostbar bil som også er innefor garantitiden enda. Derfor er mitt råd at du bør følge Toyotas føringer når det gjelder dekkskift.

Antall visninger