Revisjonshistorikk [tilbake]

Disse amerikanske vanene er forsatt populære. Det her de vært i årevis.

Men mange av disse begynner å bli gamle og har gått langt, med de utfordringene som det medfører. Det som du bør sjekke spesielt her er forstillingen. Har er det mye som ofte er slitt. Alt fra hjelpesnekke og pitmann-arm til endeledd og bærekuler.

Bremser foran og bak, samt bremserørene som kan være rustene og de ikke allrede har blitt byttet ut til kobberrør. Hjullagre bør også sjekkes.

Det elektriske opplegget og begge batteriene bør også sjekkes litt nøye. Har kan det være en del grums med tidligere "elektrikere" har stelt i stand. Mange av bilene har jo blitt modifisert med lysutstyr, stereo etc.

Når det gjelder dieselmotorene så er begge disse svært slitesterke - rent mekanisk, men 6,2-literen uten turbo kanskje den aller seigeste. Det som er viktig her er hyppige oljeskift, ellers kan kamakselen bli slitt.

6,5-literen går derimot en del bedre, takket være nevnte turbo. Begge motorene er tørste, men V8-eren gir i alle fall fin lyd. Untatt ved kaldstart - da høres de ut som pukkverk.

Sjekk også automatkassa. Peil oljen på denne og sjekk at den er rød og fin - og ikke brun og svidd. Sistnevnte betyr friske utgifter. Mellomaksel-kryssene bør også sjekkes. Med det samme man er under bilen bør man se over eksosanlegget også.

Det er helt klart en fordel med en bil som er nylig EU-godkjent. Som vanlig er det nok smart å legge litt mer penger i et friskt eksemplar, enn på gå løs på å fikse opp en lurvete bil.

Om man ikke mekker og skrur litt selv så er disse bilene kostbare å ha på verksted, så en nøye sjekk før kjøp er definitivt å anbefale.

Antall visninger